På Ica Cityhallen i Vingåker är man redo för påsk. Under veckan har de drivit en kampanj i sina sociala medier där de låtit kunderna själva välja lösviktspriset på godis. I ett populärt inlägg förklarade de att kilopriset sjunker ju fler gillamarkeringar inlägget får. Efter att de nått nästan 100 000 besökare bara på Facebook stod det klart att kunderna under denna helg får köpa sitt påskgodis till kampanjens lägsta prisnivå.
Line Gustafsson är marknadsansvarig på Cityhallen och den som ligger bakom kampanjen.
– Det var självklart att vi skulle ha billigare godis till påsken, men jag ville att kunderna skulle få känna att de själva var med och påverkade. Jag kollade lite på hur bra andra inlägg har gått så det inte skulle kännas orimligt. Men det gick mycket bättre än jag trodde, det har verkligen engagerat och det är jättekul, säger hon.
Driftchefen Sebastian Kruse säger att butikens närvaro på sociala medier har blivit mycket bättre sedan Line Gustafsson bad om att få ta över ansvaret.
– Line är otroligt duktig, jag skulle säga att hon har knäckt koden. Innan hon tog över låg det lite utöver våra vanliga sysslor och det blev inte alltid så mycket tid över. Och man behöver hänga med i det tempot som finns på sociala medier. Vi försöker att nå ut på ett bra sätt digitalt och Line är grym på det här kreativa, säger han och Line lägger till.
– Jag gillar när det finns en röd tråd, men provar också gärna nya saker. Jag tittar mycket på vad andra gör och försöker att tänka på samma sätt.
Om det inte redan var tydligt säger Sebastian Kruse det rakt ut: svenskarna älskar verkligen sitt lösgodis.
– Vi gick knappt ens ner i försäljning under pandemin när man inte skulle gå ut i onödan, minns han.
Vilket godis säljer bäst?
– Mycket av det inpackade godiset går bra och choklad som Cloetta och Marabou. Sen har vi de här Bubs som blev väldigt stora i USA förra året och såklart Bubbliz-flaskorna, säger han.
Tillsammans med mycket annat i samhället har även godispriserna ökat. Enligt Sebastian Kruse är det chokladen som i mångt och mycket styr priset på lösviktsgodis.
– Priset baseras på vad vi köper in mest av och på godishyllorna är det kakaon som driver upp priset. Vi får höra att skördarna är dåliga och att frakten har blivit dyr.
Under vecka 12 valde många att bojkotta stora livsmedelskedjor som Ica i protest mot de stigande priserna. På Cityhallen i Vingåker säger man att den veckan inte stack ut så mycket i efterhand.
– Jag har inte upplevt att det har slagit så hårt, vi fick nog ingen fråga om det under veckan heller. Men jag förstår att man vill göra något, vi påverkas också av höjda kostnader och gör vårt bästa för att vara så attraktiva som möjligt med de förutsättningar vi har.
I butiken är det full rulle under lördagen. Människor i alla åldrar samsas vid godishyllorna och en av dem är snart 7-åriga Madicken som är på jakt efter geléhallon.
– Det är min favorit, jag gillar inte de sura så mycket, säger hon medan Niklas Bergstrand, 10 år, är av motsatt åsikt:
– Min favorit är hallonshots, jag älskar surt! Jag har faktiskt ätit Sveriges suraste godis på ett kalas en gång. Det är roligt att gå runt och leta påskägg, förra året gjorde mamma och pappa gåtor och ledtrådar som man fick lösa, det var jättekul.