– Vi utgår från att vår kommunledning är så klok så att i besparingsprocessen kommer skolan, den viktigaste investeringen för framtiden, fortfarande att fungera, säger Patricia El Khazen, ordförande för Sveriges lärare i Vingåker.
Hon konstaterar att kommunen precis har inlett processen med att se över vad man kan spara på.
– Det är en komplex situation för både kommunens ekonomi och för skolan i Vingåker. Det kräver en väldigt god samverkan i kommunledningen och mellan alla inblandade, säger Patricia El Khazen.
Håller ni i Sveriges lärare med om det som konsulterna kommit fram till, att lärartätheten är för hög i Vingåker och att den har gått upp de senaste åren?
– Om lärartätheten är hög i Vingåker, så kan det bero på att man har försökt förbättra kvaliteten på undervisningen och ett tecken på att skolan satsat på att ge varje elev bättre förutsättningar för lärande, säger Patricia El Khazen.
Om kommunledningen väljer att minska personalen och exempelvis göra större klasser, vad skulle det innebära för undervisningen?
– Sveriges lärares representanter har deltagit i olika samverkansmöten och avsikten med besparingar och effektivisering är inte att komma till sådana lägen. Antalet elever har minskat. Det är tydligt att kommunen undersöker möjligheter och ger förslag på åtgärder för att anpassa verksamheten till att det inte längre är lika många elever, säger Patricia El Khazen.
En minskning av antalet lärare skulle kunna påverka det framgångsrika arbete som kommunen genomfört de senaste åren med att vända de dåliga betygsresultaten i skolan, bedömer El Khazen.
– Redan i dag är det svårt att få vikarie när någon kollega är borta. Många elever har särskilda behov och behöver mycket stöd. Om stödet inte möter behoven, kan det vara svårare att behålla de positiva resultaten.
Kommunalrådet Charlotte Prennfors (M) säger att man hoppas kunna skära ner utan uppsägningar, det vill säga att exempelvis pensionsavgångar inte tillsätts. Tror du att det är möjligt?
– Att inte tillsätta pensionsavgångar, kan vara en möjlig väg att gå, men det beror på hur stor andel av personalen som går i pension, hur stor arbetsbörda de kvarvarande lärarna kan hantera och om det är tillräckligt för att upprätthålla en fungerande skolverksamhet, säger Patricia El Khazen.