I Kurirens artikel ”Vanvård av mamma” får vi läsare ännu en inblick i hur omsorgen av äldre misslyckats med mänsklig omsorg. Var finns problemet och varför återkommer dessa problem?
Först och främst måste ansvariga vara överens om att kommunen har en 7/24 verksamhet, dygnet runt, alla dagar, året runt. Biståndsbesluten, alltså beslut om vad den enskilde boende har för behov av omsorg kan bli för ”styrande” och då gör personalen bara vad som står i uppdraget.
Att det är omöjligt att skriva in varje eventuell avvikelse utifrån behovet kan vi läsa om i artikeln. Alla vet vad som händer om till exempel magen inte fungerar normalt. Behovet av toalettbesöken ökar. Att vi normalt friska människor har svårt att förstå vad som händer med kroppen när man blir äldre är fullt normalt. Men att förvaltningen med ansvar för vård och omsorg av äldre och med funktionsvariationer inte vill förstå är en gåta.
När omsorgen brister får man fråga sig om all personal har rätt utbildning. Om inte, då får man se till att personal kan och får klara vardagssysslor även utan biståndsbeslut om något händer utöver vad som står i mobilens att göra-lista. Det måste finnas ”luft” i tidsschemat att kunna utföra det lilla extra.
Kanske behöver även ledningen från högsta chef till underchefer bli påminda om att människor som är beroende av omsorgen kräver tänkande personal. Alla kloka råd och tips från introduktionskurser och kortare utbildningar måste få tidsutrymme i vardagsschemat, om något händer utanför biståndsbeslutet.
Lätt att säga, svårare att omsätta när något akut inträffar, på grund av minutschema.
Värdighetsgarantin som finns i Katrineholms kommun måste uppdateras dagligen av personal. Kommunens social- och omsorgsförvaltning äger ”problemen” inom sin förvaltning.
Det finns mer att göra för en bättre omsorg om våra äldre. Hur vill du själv bli behandlad om du är i behov av vård och omsorg, Anna-Lena Ramstedt?