Håkan Carlqvist i motocross, speedwayåkaren Tony Richardsson och en drös manliga rally- och formel 1-förare kan ge sken av att motorsport är grabbigt.

Men när en ny generation växer upp suddas gränser ut och nya kartor ritas. Svensk bilsport har en kvinnlig vd, Anna Nordkvist, och Mikaela Åhlin-Kottulinsky skrev ett stycke racinghistoria som första kvinnliga segrare i STCC och uppföljaren TCR.

Vid Dammängen börjar tjejerna också ta plats när KMCC åter arrangerar motorcrosskola – även om alla medger att det är deras pappor som lockat dem dit.

Ylva Wernersson, 9 år, Hedda Johnsen, 10 år, och 11-åriga Mie Niiranen är inga nybörjare. Alla är de inne på både andra och fjärde året som crossåkare. En tuff sport där det gäller att behärka både motorcykel och kropp och hitta en balans.

– Det där med balansen i hoppen kan vara lite svårt, säger Hedda som kör en 65-kubikare.

De båda andra tjejerna har lite större motorcyklar, 85-kubikare.

– Det var enkelt att lära sig växla, trots att min motorcykel har sex växlar, säger Ylva.

De har inget emot att bli intervjuade medan ledaren Esa Niiranen samlar de andra deltagarna till andra lektionen i crosskolan som börjar med uppvärmning.

– Vi kan prata lite till, uppvärmningen är ju tråkigast. Det är mycket roligare att få komma ut på banan och köra. Roligast är det att hoppa, säger Mie och Hedda och Ylva nickar instämmande.

Det är andra året Esa leder crosskolan.

– I år är vi fler deltagare än förra året. Lite synd bara att klubben inte har motorcyklar och utrustning att låna ut. Man måste ha egna grejer för att kunna delta, säger Esa som själv kör mycket motocross men aldrig tävlat.

Meka får deltagarna göra själva, eller ta hjälp av sina föräldrar. På Dammängen är det bara motocrossträning som gäller.

Till skillnad från en fotbollstränare som har en mindre gräsyta att utföra övningarna på blir det besvärligare för Esa, som inte bara ska överrösta motorerna utan också ha koll på åkare som befinner sig på olika platser utmed den långa banan.

– Det löser vi genom att köra kortare partier. Efter varje kurva och varje hopp stannar jag deltagarna och ger instruktioner.

­– Vi använder bara halva banan så att minnet är med ungdomarna som är mellan 6 och 12 år så att de kan gnugga in detaljerna, säger Esa.

Motocrosskolan fortsätter varje tisdag fram till sommaren och efter semestrarna hoppas Esa att man ska kunna fortsätta.