Tidigare i år körde han Gumball 3000 i en Lambourgini. Den här gången har han den som följebil när han själv rattar sitt senaste nyförvärv, Chevan från 1957 genom halva Sverige i Streeweek 2019.

Förra året var det start och mål i Björkvik för tävlingen. På söndagen samlades de 200 startande i Laxå för besiktning och måndagens tre första repor på motorstadion. Sedan åker karavanen vidare norrut till Hedemora och Hudiksvall innan man vänder tillbaka söderut med stopp i Orsa och Lindesberg innan det är målgång i Laxå.

– Det ska bli häftigt. Jag har gjort det mesta, men aldrig detta, säger Timo som fyllde 60 år veckan före midsommar.

Artikelbild

| Tidigaire i år körde Timo Helisten Gumball 3000 i en av sina Lambourghinis, nu har han den med som följebil.

Biltävlingarna han kört tidigare är bland annat i en 50 år gammal Fiat från London till Ulan Bator i Mongoliet och från kust till kust i USA i en ombyggd Mercury Cougar. Han har också kört Gumball 3000 med världens snabbaste serietillverkade bil, en av sina Lambourghinis.

Nu har han ännu fler hästkrafter i bilen han ska tävla med under veckan.

– Jag lyckades få köpa Chevan och efter ett enda test på Björkvik ring ska vi nu åka Streetrace 2019, säger Timo.

Han är ödmjuk inför tävlingarna på fem olika banor med den rörramsbyggda bilen i glasfiber med en kompressormatad motor som utvecklar 1300 hästkrafter.

Artikelbild

| Timo Helisten har kört många biltävlingar, men aldrig tidigare dragracing.

– Snacka acceleration. 0 till 100 går på en sekund, säger Timo.

Det är enorma krafter och det gäller att hantera dem rätt. Bilen ska inte bara hålla på tävlingsbanan utan också klara milen på allmänna vägar.

– Vi börjar med tre repor i Laxå på måndagen. Det handlar om 200 meter som jag räknar med ska gå under fem sekunder, säger Timo.

Sedan blir det nya repor varje dag, på nya banor och ovant underlag.

– Jag är en av 30 startande i värstingklassen och det gäller att bilen håller hela veckan tillbaka till Laxå för att bli godkänd.

Om det går som Timo hoppas räknar han med att konvertera bilen som i dag drivs på vanlig bensin till etanol – för att få ut ytterligare 200 hästkrafter – och köra dragracing "på riktigt" nästa år.