Leif Fredriksson hittade rĂ€tt koncept direkt med en tĂ€vling i kompaktformat. Redan vid prisutdelningen första Ă„ret fick han ta emot de första anmĂ€lningarna till Ă„ret dĂ€rpĂ„ â innan han ens funderat pĂ„ en fortsĂ€ttning.
Men med den responsen fanns förstÄs inte mycket annat att göra Àn att köra ett Är till, och ytterligare ett. Och tÀvlingen Äterkommer 2016.
â DĂ„ har vi fĂ„tt riksmĂ€sterskapsstatus i standardbilsklasserna, berĂ€ttar Leif Fredriksson.
Det handlar om grupp E, F och Volvo original cup.
â Det Ă€r rallysportens instegsklasser. TvĂ„ riksmĂ€stare ska utses, en i grupp E dĂ€r det Ă€r stor spridning pĂ„ bilmĂ€rken och -modeller och sĂ„ blir det en vinnare i grupp F och VOC, klasserna med bara Volvobilar, sĂ€ger KMK:aren Crister Nystrand som jobbar pĂ„ Svenska bilsportförbundet.
RM-serien omfattar fyra deltÀvlingar och Slottssprinten Àr den tredje.
â Den andra deltĂ€vlingen Ă€r ocksĂ„ av lokalt intresse, eftersom den arrangeras av Flens MS i slutet av maj, sĂ€ger Crister.
Slottssprinten 2016 körs en vecka senare Àn vanligt, 16 juli. Det beror pÄ att tÀvlingen inte ska krocka med SM-veckan i Norrköping som bland annat innehÄller sprint-SM i rally.
Utöver RM lutar det ocksÄ att höstens KMK-rally, GimmerstasvÀngen första söndagen i oktober, fÄr samma DM-status som den hade i Är.
â Det var mĂ„nga som gillade det upplĂ€gget och det lutar Ă„t att vi fĂ„r nytt förtroende till nĂ€sta sĂ€song, sĂ€ger Crister.