Madickens comeback över innan den hann börja: "Snopet"

I fem månader har hon längtat. När Madicken Swärdh äntligen skulle göra rallycomeback tog den slut innan det hann börja.

I oktober förra året bråt KMK:s Madicken Swärdh ryggen i en hårt landning på sprint-SM. I Älmhult var det meningen att hon skulle göra comeback. Men den fick ett mycket snöpligt slut.

I oktober förra året bråt KMK:s Madicken Swärdh ryggen i en hårt landning på sprint-SM. I Älmhult var det meningen att hon skulle göra comeback. Men den fick ett mycket snöpligt slut.

Foto: Privat

Rally2023-04-25 12:52

Det var under sprint-SM i Västerås i oktober olyckan var framme. Landningen efter ett hopp blev hårt och brutal.

Madicken och hennes kartläsare Sanna Larsson fick båda köras i ambulans till sjukhus. Sanna klarade sig bra, men Madicken blev kvar med en fraktur på en ryggkota.

– Tur i oturen var att jag slapp operation, säger Madicken.

Men rehabiliteringen blev långvarig. Efter fyra dagar på sjukhuset skrevs hon ut, men behövde kryckor i två månader och var sjukskriven i fem. Nu är den 21-åriga undersköterskan tillbaka på jobbet på akuten vid Kullbergska sjukhuset. 

– Sedan dag ett har jag längtat att få sätta mig i rallybilen och tävla igen, säger Madicken.

I den mest optimistiska planen ingick att köra snörallyt i Lima, SM-premiären, i vintras.

– Då avstod jag, ville inte ta risken att ha för bråttom.

I stället anmälde sig Madicken, som saknar en kompis i kartläsarstolen inför säsongen, till Silverratten i Älmhult. Då ställde Andreas Sigfridsson från Växjö upp som codriver. Fem grussträckor skulle köras och teamet hade kört alla och rekat med privatbilen.

undefined
Ett troligt elfel satte stopp för Madicken Swärdhs comeback innan hon ens kommit till start på första sträckan med sin Citroën.

Men när tävlingen startade kom de aldrig fram till första specialsträckan. Madicken kom inte ens ut från serviceområdet.

– Bilen bara stannade. Trots att det var många som hjälpte till och försökte få igång den igen gick det inte. Där och då kände jag bara uppgivenhet.

Efter den tunga landningen i Västerås fick bilen omfattande skador som reparerats under vintern. Det har tagit tid att få ihop alla delar.

– Vi tror att det är nåt elektriskt. Så nu är det felsökning som gäller. Jag hoppas att vi hittar och kan laga det innan tävlingen i Götene om en dryg vecka, säger Madicken.

För några av Madickens klubbkompisar i KMK däremot blev det en desto roligare tävling. Toppresultaten var två tredjeplatser för Haninges Kalle Gustavsson, som alltid med KMK:aren Magnus Nilsson vid sin sida i fyrhjulsdrivna klassen för A-, B- och C-förare.

Nykomponerade duon Erik Hult och Melker Lundin, kanske mer känd som orienterare än kartläsare, fick också kliva upp på prispallen efter sin tredjeplats i C-förarnas tvåhjulsdrivna klass.

I A 2 WD startade två ekipage med lokala åkare. Bäst lyckades Rasmus Pettersson/Leif Fredriksson med en 15:e plats, det var tre placeringar bättre än Gustav Hartzell från Norrköping med Viktor Fredriksson i högerstolen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!