– Nyckelbenet är läkt och jag har beställt nya säkerhetsbälten till bilen. Suget är tillbaka och i början av februari står jag och Niklas Hägg på startlinjen igen. Då körs rallysprinten i Söderhamn, den tv-sända SM-tävlingen.
Men det var ju en rejäl smäll i Linköping. Har du inte haft några funderingar på att lägga av?
– Krascher ingår i riskkalkylen när man tävlar i rally. Jag var med om att rulla för fyra år sedan. Visst var det här en otäck smäll, men vi klarade oss ändå bra och lite knäpp är man väl som aldrig övervägt att sluta.
Men bilen tog mycket stryk, hur mycket måste repareras?
– Niklas har varit vid Skodafabriken i Tjeckien och köpt en ny kaross. Det var egentligen bara motor och lite inredning som klarade sig. Drivaxel och fjäderben var bara att kasta. Så nu pågår bygget för fullt, men det dröjer till slutet av januari innan vi kan testa den. Det är först då vi får den specialbyggda bränsletanken från fabriken i Italien. De måste hålla tiden för redan första helgen i september börjar SM.
Har du träffat Niklas Hägg efter olyckan?
– Nej, vi har bara pratats vid i telefon. Men jag ska åka till honom i helgen och då planerar vi väl säsongen lite noggrannare. Det blir inte Svenska rallyt eftersom det går redan veckan efter rallysprinten, men tanken är att vi ska köra hela SM-serien 2017.
Fotnot: KMK:s Emil Carlsson är anmäld till Söderhamn med Magnus Nilsson vid sin sida liksom klubbkompisen Ulf Pettersson som har SMK Lindes Erik Gustavsson vid sin sida. Dessutom är två KMK:are codrivers, Kristoffer Gustafsson i samma bil som Micael Jakobsson, SMK Nyköping och Olle Erixon tillsammans med Johan Eriksson från Ludvika. Christer Johansson, Flen, läser som vanligt kartan åt Johan Rudengren, Eskilstuna och Göran Lönnmark (Flens MS) sitter i högerstolen i Haningeföraren Kjell Sandbergs bil.