Bäst när det gäller i DM

På 13 kilometer ska årets tre distriktsmästare koras när Gimmerstasvängen avgörs på söndag.

Rally2016-09-28 10:00

Det var premiär för tävlingen förra året. Sprintrallyt blev en succé som nu får sin fortsättning.

Tidig morgon ges de 70 åkarna chansen att rekognosera den enda specialsträckan. Därefter väntar två kvalheat och hälften av de startande i varje klass går vidare till det direkt avgörande finalåket.

– Det är den enskilt bästa tiden i de två kvalen som räknas, säger tävlingsledaren Crister Nystrand i KMK.

Han är mycket nöjd med både vägvalet och uppslutningen.

– Det är ett kort parti på mitten och målgången som är densamma som förra året. I övrigt har vi hittat nya väger.

– Med tanke på att bara förare från distriktet, Sörmland och Västmanland, tillåts delta och att SM-finalen samtidigt körs i Uppsala gör att vi är mer än nöjda med 70 åkare, säger han.

Vanligtvis är motorsporten indelad i en himla massa klasser utifrån förarnas kunskaper, bilarnas prestanda och antalet hjul de drivs med. För att göra DM hanterbart har KMK skalat ned tävlingen till enbart tre klasser.

– Det är en standardklass samt trimmat tvåhjulsdrivet och trimmat fyrhjulsdrivet. Det är de tre DM-tecknen vi delar ut, men det kommer också att bli en ungdomsklass som dock inte kör finalen, säger Crister Nystrand.

I trimmat fyrhjulsdrivet är det fem startande och fyra tänkbara vinnare.

– Det är våra båda hemmaåkare Magnus Gerdåker och Emil Carlsson samt Eskilstunaduon Mikael Holmgren, regerande mästaren, och Algot Öberg. Skulle Janne Pettersson från Nyköping är det en jätteskräll. Jag tror inte att han drar längsta strået med sin 20 år gamla Audi Quattro, säger Crister Nystrand.

I trimmat tvåhjulsdrivet vann KMK:aren Fredrik Eriksson förra året och han får bära ett tungt favoritskap även i år. Robin Norling, Nyköping, vann mycket överraskande standardklassen 2015 och räknas igen tillsammans med SMK Vingåkers Lars Olsson och Oskar Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!