‒Jag tycker att det är viktigt som ordförande att vara ute i verksamheterna, skapa min egen bild av hur saker fungerar, säger hon.
Tidigare i år har hon besökt hemtjänsten på norr. I slutet av maj ska hon besöka verksamheten i centrum och i augusti står hemtjänsten i Julita på tur.
‒Hemtjänsten är den mest komplexa verksamheten vi har. Man går hem till andra och jobbar. Många av insatserna är små och korta, det kan till exempel handla om att hjälpa till med att få på stödstrumporna. Andra besök, om det till exempel ska städas, tar betydligt längre tid. Det ställer stora krav på att man har en skicklig planerare, säger Ulrica Truedsson.
Hon berättar att hon alltid är väldigt imponerad över det engagemang som personalen lägger ner, så också på Öster.
‒De känner verkligen för dem de jobbar hos.
Ulrica Truedsson säger också att hon försöker prata så mycket som möjligt med personalen under sina besök, både om det som är bra och det som är mindre bra.
Finns det någonting som du tar med dig från det här besöket, något som du tänker att du vill förbättra eller förändra?
‒Jag ser nog på det hela ur ett större perspektiv. Och det pusslet får jag nog lägga till hösten när jag har varit på besök hos alla. Men visst finns det både små och större saker som jag tar med mig. Att till exempel ta sig fram på elcykel underlättar väldigt mycket, säger hon.