Slottssprinten blev en pulshöjare – med både fart och krasch

Sveriges bästa rallyevenemang bjöd på en dramatisk avslutning. Dessbättre utan skador i åskådarleden.– Blotta tanken på vad som kunnat inträffa gör att jag ryser, sa Slottssprintens säkerhetschef Mikael Eriksson.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-07-14 19:38

Han syftade på den dramatiska händelsen i målområdet vid Ericsberg. En av de sista tävlingsbilarna i den så kallade värstingklassen åkte rakt fram i den sista vänsterböjen innan mål och brakade in i den så kallade säkerhetszonen.

Många i publiken fick andan i halsen och när det i åskådarleden hördes höga röster om läkarhjälp var det många som befarade det värsta.

Men det skulle visa att föraren i tävlingsbilen drabbats av en kraftig kompression i ryggslutet vid det giganstiska hoppet som återfanns några hundra meter innan målet på den sista specialsträckan. En skada som innebar att han helt enkelt inte kunde manövrera tävlingsbilen.

Istället för att svänga vänster fortsatte ekipaget upp i säkerhetszonen.

– Men ingen åskådare fanns i bilens riktning och det var rena turen i oturen, konstaterade Mikael Eriksson.

Olyckan innebar dock ett långt avbrott i tävlingen innan föraren kunde föras till sjukhus i ambulans.

Med en marginal på några minuter var hela den sista i sträckan i farozonen för att strykas.

– Vi hade klockan på vår sida och vi klarade den så kallade avlysningstiden med några få minuter., noterade banchefen Leif Fredriksson.

Därmed kunde alla tävlingsklasser genomföras och i huvudklassen, 4-hjuls drivna bila kom tävlingen att handla om fjolårssegraren Tobias Johansson från Ludvika och Martin Berglund från Gävle.

Den sistnämnde skaffade sig en tidig ledning som han höll ända in i mål.

– Jag hade tre sekunder tillgodo på Tobias och är oerhört glad över segern, sa Gävleföraren som efter tävlingen spred idel superlativer om arrangemanget.

– Slottssprinten är tveklöst landets bästa rallyevenemang och jag vill ge alla i arrangörsstaben en jättestor eloge. sa Martin Berglund.

Och han vet sannerligen vad han pratar om. Martin i sin Skoda ingår också i SM-cirkusen och är just tvåa i sin klass.

– Det här var mindra andra start i tävlingen. 2014 var jag här på Ericsberg förra gången även då blev det seger.

Den gången tävlade Martin Berglund i den tvåhjuls drivna klassen och det var därför inte helt ovant för honom och hans kartläsare Joakim Gevert att kliva upp på slottstrappan för andra gången för att få ta emot segerhyllningen.

Andra sträckan kördes senast 1982

Årets upplaga av Slottssprinten var aningen kortare än tidigare år, men en gammal och uppskattad sträcka gjorde comeback – sträcka två, som gick från Torsberg till Strandgården.

En som körde den första gången var Fredrik Eriksson.

– Den var bra och rolig, både snabb men också krokig. Dock fick jag den här på den sträckan, berättar han och pekar på en buckla på passagerarsidans framdörr.

Leif Fredriksson, banchef, fick lov att mota bort publik från målgången.

– Det var otroligt mycket folk, vilket självklart är kul men det är knepigt där det är tight om plats, säger han.

I spelprotokollet beskrivs sträckan, som kördes senast 1982, som "omväxlande karaktär, många tempoväxlingar, har allt, snabb, krokig, skymda vägskäl, bro" bland annat. Det var också på denna sträcka som Ola Strömberg fick problem med växellådan och bröt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!