‒Det var en riktigt ful sväng. Vi voltade och det tog stopp mot ett träd. Det finns inte en hel plåtbit kvar på Saaben, säger KMK:aren som ändå är glad att både han och kartläsaren Jan-Erik Eriksson klarade sig utan skador.
‒Lite ömma är vi förstås i kroppen, men det gick fort in i sista sväng.
Han skyller olyckan bara på sig själv, men var inte ensam om att åka av i sista kurvan.
‒Det var massor av varningar både i roadbooken och med avspärrningar vid sidan av vägen. Men inte i sista kurvan. På värsta stället i hela tävlingen och där rallyt tog slut för fler fanns det ingen varning alls, säger Gunnar Fredriksson.
Extra surt var det förstås eftersom tävlingen gått så bra fram till dess.
Efter tre av 16 sträckor låg KMK:aren åtta och plockade en placering ytterligare under den första dagen. Sedan fortsatte han att klättra i resultatlistan och låg fyra inför den sista sträckan.
Upp till ledande Rimoparet Martin och Jan Hagman var avståndet för långt, ungefär fem minuter.
‒Men jag hade en härlig fight med Leif Asterhag om fjärdeplatsen och ledde över honom med fyra sekunder inför den sista, 3,2 mil långa sträckan, säger Gunnar Fredriksson.
Men när ännu en förare framför KMK:aren körde av i målsvängen fanns tredjeplatsen inom räckhåll.
‒Med facit kunde jag ju ha slagit av lite. Men det går på gränsen och är nära hela tiden. Den här gången lyckades jag inte hålla bilen kvar på vägen, säger Gunnar Fredriksson.
V4:an blev ordentligt tillknycklad och det fanns inte en chans att få upp den på vägen och rulla de sista metrarna in i mål.
‒Den är bucklig från motorhuv till baklucka, tak och på båda sidorna.
Några tankar på att skrota bilen har dock inte Gunnar Fredriksson.
‒Nej, den går att reparera. Det mesta går att byta ut, men jag vet inte om det blir någon mer tävling i år.