â I stort Ă€r det samma regler som gĂ€ller, men framförallt Ă€r det hĂ„rdare krav pĂ„ ordning och reda. Man mĂ„ste fĂ„ medgivande till och kunna motivera varför man tar in vissa typer av uppgifter och förklara vad man anvĂ€nder dem till, förklarar Jonas Nilsson, som med SISU anordnar en GDPR-utbildning för föreningar i kvĂ€ll.
Men visst kan det bli en del arbete. Att rensa bort personuppgifter frĂ„n ej lĂ€ngre aktiva medlemmar kan ta tid och beroende pĂ„ hur snĂ€vt förordningen tolkas mĂ„ste medlemmarna tillfrĂ„gas om medgivande till att föreningen bearbetar uppgifterna â ocksĂ„ redan befintliga medlemmar. Men det finns enkla sĂ€tt att lösa det enligt Jonas Nilsson.
â Man betalar medlemsavgiften varje Ă„r sĂ„ man kan till exempel i samband med den se till att fĂ„ med informationen och förtydliga att inbetald avgift ocksĂ„ innebĂ€r samtycke. Det behöver inte vara jĂ€ttekrĂ„ngligt och jag tror att mĂ„nga föreningar kan dra nytta av att fĂ„ ordning och reda i registren.
TvÄ föreningar som börjat kolla nÀrmare pÄ GDPR Àr KIF och KSK. KIF-kanslisten Peter Nyman ska pÄ kvÀllens utbildning men har redan tittat en del pÄ förordningen.
â Det Ă€r svĂ„rt att fĂ„ grepp om allt, för det Ă€r lite flummigt och vĂ€ldigt mycket att ta in, sĂ€ger han.