Förra året blev den 64-årige Vingåkersbon totalvinnaren i Street week. Då med en Chevrolet Bel Air från 1957.
I år ska han försöka försvara titeln – i ny bil.
– Chevan, som var kompressormatad, sålde jag till förra ishockeyspelaren Emil Kåberg i Örebro, säger Timo.
Själv köpte han en Pro stock-Camaro. Samma bil som Bengt Ljungdahl tog två EM-titlar med i dragracing.
Efter att ha ställt ut bilen under påskens mässa på Elmia i Jönköping står den nu i Vingåker där motorn ska skruvas ihop och monteras.
– Mina mekaniker har fått bygga om den och växellådan för att kunna köra bilen på allmän väg, säger Timo.
När allt är det får den dubbelturboladdade motorn inte mindre än 2 500 hästkrafter, 1 000 mer än i Chevan.
– Mera pulver i bilen som är helt byggd i kolfiber och 300 kilo lättare än förra bilen, säger Timo som räknar med att kunna sänka tiden från tidigare rekordet 4,98 sekunder.
– Nu ska jag ned på låga fyror. Att kapa en halv sekund i de här sammanhangen är mycket. Bengts rekord är på 4,16 sekunder.
Då handlar det om svenska måttet, att köra rakt fram 201 meter så snabbt som möjligt.
– Vi ska göra ett första test på Mantorp och även på flygfälten i Laxå och Kjula utanför Eskilstuna.
I mitten av juli ska allt vara klart. Det är då årets Street week inleds. I år blir det på en sydlig turné med start i Mantorp. Där körs första racet, sedan ska deltagarna – och det är fler från Vingåker som ställer upp i de olika klasserna – köra sina tävlingsbilar vidare till Emmaboda, Malmö, Vårgårda och Laxå innan målgången i Mantorp. På varje stopp väntar nya repor på stripen.
– Förra året körde vi uppåt i landet och jag gillar Norrland. Men det ska bli kul med en sydligare tur den här gången och få tävla på nya banor, säger Timo.
Senare i höst ska han ta bilen till USA för en tävling i Florida. Då med internationella regler och tävlingar över 402 meter.
– I framtidsplanen finns också att jag vill slå hastsighetsrekord. Då är tävlingarna 20 sekunder långa och jag måste en bit över 500 kilometer i timmen som toppfart, säger Timo.
Han inte bara tävlar med extra bilar. Timo har även flera exklusiva bilar, där ingår bland annat en pansarjeep som ägts av den tidigare libyska diktatorn Muammar Khadaffi. Timo har även en världsunik Lambourhini-samling som är på väg att få tillökning.
– Jag har beställt den italienska tillverkarens första hybrid-Lambo, med en bensinmotor på 800 hästkrafter och tre elmotorer. Den ska börja byggas i höst och jag hoppas få hem den kring nyår, säger Timo.