Nya idrotter tillkommer, andra utvecklas. Motorsporten är inget undantag. SMK Vingåker är en av de lokala föreningarna som hakat på och nu är det klart att tre deltävlingar i Kartcupen ska köras på Trollåsen under 2015 – med final på Björkvik Ring. Det startade som ett internt koncept som visade sig fungera och som växt snabbt på några få år och nu är tävlingarna sanktionerade av Svenska bilsportförbundet.
Trots att det handlar om en biltävling får även 14-åringar vara med.
– Där är det samma regler som inom folkrace. Kravet är bara att man erlägger ett praktiskt körprov före första start, säger Crister Nystrand, KMK:aren som jobbar på Svenska bilsportförbundet med tävlingsfrågor.
Medan folkrace är en individuell heattävling, med målgång efter tre, fyra varv och en avslutande final där först i mål vinner skiljer sig Kartcupen.
– Den går in i kategorin uthållighetstävlingar. Två till fyra förare ingår i varje team som ska köra så många varv som möjligt på en bestämd tid. Det kan vara två timmar, eller fem, säger Crister Nystrand.
Kartcupen, med premiär 31 januari, vänder sig dock inte till den som har en toktrimmad sportbil.
– Det här är en instegstävling som i första hand vänder sig till nybörjare, fortsätter Crister Nystrand.
Reglerna är enkla. Man tävlar med vanliga bilar, med vanliga däck och utan krav på säkerhetsburar och liknande.
– Farterna blir inte så höga, max 60 kilometer i timmen i snitt. Därför sitter man säker i en vanlig bil. Jag har inte hört talas om några olyckor i cupen, säger Crister Nystrand.
Och det handlar inte om att vara först till första kurvan. Bilen ska hålla hela tävlingen så det gäller kanske att vara mer taktiskt smart än snabb.
Motoråret 2015 innehåller så mycket mer. Trollcupen i folkrace återkommer med tre tävlingar på Trollåsen. De rallyintresserade kan se fram emot Slottssprinten som återkommer för tredje året och det blir även en fortsättning på Gimmerstasvängen. Båda arrangeras av KMK.
– Vi planerar också för en prova på dag i rally vid Trollåsen. Där ska man få möjlighet att köra en rallysträcka i sin privatbil, säger Crister Nystrand.