Mardrömmen inträffade – fick bryta: "Kritisk punkt"

Det som absolut inte får hända drabbade rallyförarna i Katrineholms motorklubb under deras senaste tävling i Sandviken.

Erik Hult och Melker Lundin från KMK fick bryta senaste tävlingen efter ett befarat motorras. Men som tur var visade det sig att felet kan åtgärdas relativt enkelt och de har kunnat dra en lättnadens suck.

Erik Hult och Melker Lundin från KMK fick bryta senaste tävlingen efter ett befarat motorras. Men som tur var visade det sig att felet kan åtgärdas relativt enkelt och de har kunnat dra en lättnadens suck.

Foto: Privat

Motorsport2024-02-10 09:04

Hälsingerallyt gick som smort för flera av Katrineholms motorklubbs förare. Men när det återigen var dags att bege sig norrut, till Vinterpokalen i Sandviken, blev erfarenheten värsta tänkbara för Erik Hult och codrivern Melker Lundin. 

– Med dryga 500 meter kvar av sträcka två hände något. Motorn tappade effekt, vid målgång hade den gått ner på två cylindrar, berättar Erik Hult.

undefined
Detta är rallybilen som Erik Hult och Melker Lundin åker i. De kör i klassen 2wd Junior.

Man befarade det värsta - en rasad motor, och valde att bryta rallyt.

– Motorn nådde en kritisk punkt och det är klart man befarade det värsta. Vi har varit med om en rasad motor bara dagar inför en SM-tävling. Då blev det panikbyte, fortsätter Erik Hult.

Hur känner man i ett sådant läge?

– Det är ju inget som är roligt. Man har satsat mycket på att ta sig dit och det är klart man vill fullfölja. Vi hade räknat med att få köra klart och nu tappade vi istället poäng i tabellen. Men det är bara att bita ihop, svarar Erik Hult.

Motorfelet är nu identifierat och det var inte så allvarligt som duon först befarade och de har kunnat dra en lättnadens suck.

– Felet var tändsystemet, det som ger ut gnista i motorn. Så det var inget större motorras, utan delar som kan bytas. Och det ser ut som motorn klarat sig bra. 

undefined
Erik Hult och Melker Lundin från KMK fick bryta senaste tävlingen efter ett befarat motorras. Men som tur var visade det sig att felet kan åtgärdas relativt enkelt och de har kunnat dra en lättnadens suck.

Bilen repareras och den 24 februari väntar en tävling för att testa formen på nytt.

– Då blir det en mindre tävling i Kopparberg. Den ingår inte i SM, utan vi kör den för att testa och få mil i bilen. Men det är skönt att vara igång igen, då blir man positiv.

Erik Hult och co-drivern Melker Lundin har bara åkt ihop sedan förra året. 

– Vi har inte kört ihop så länge, men vi har hittat varandra bra. Melker håller koll på precis allt runt omkring mig. Jag kör bara bilen. Han är nyckeln till allt, berömmer Erik Hult.

undefined
Madicken Swärdh är klubbkamrat med killarna. Hon och co-drivern Karl Lundin kunde fullfölja rallyt i Sandviken och ligger nu i ledningen i junior-SM standard. Nästa chans att plocka poäng blir i Nyköping i maj.

Rallyintresset har gått i arv från Eriks pappa Håkan. Han körde ihop med Leif Fredriksson, som är klubbkompisen Madicken Swärdhs pappa. Madicken Swärdh hade lite mer tur med bilen och kunde genomföra Vinterpokalen i sin helhet. Därmed leder hon ligan i junior-SM standard inför kommande tävling i Nyköping 10-11 maj. Erik Hult och Melker Lundin hoppas på comeback där också.

Ni är som en stor rallyfamilj?

– Haha, ja men det är vi. Man hjälps åt. Mitt intresse kommer ju från pappa. Det är bra att man kan få tips. Han har bra erfarenhet.

Vad tror ni om tävlingarna i Nyköping?

– Det blir krokigt, med mycket svängar. Inte lika snabbt som i Sandviken. Men vi hoppas ha turen med oss.

undefined
Bild från en av sträckorna i Sandviken. Vinterpokalen i Sandviken sägs vara en av de snabbaste SM-tävlingarna för att vägarna är förhållandevis breda. "Man kommer upp i drygt 180 iallafall", berättar Erik Hult.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!