– Det är hur kul som helst. Det var gamla kontakter med Jan Ljungberg i Fagersta som är chef för mekanikerteamet i DTM-förarens nya rallycrosstall som gav mig chansen.
Berätta, vem är du?
– Jag är 25 år, uppväxt i Vingåker och som bodde ett tag i Katrineholm innan jag flyttade till Skövde där jag pluggar till maskiningenjör.
Hur är Mattias Ekström, som ju mest är känd som förare i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM att ha som chef?
– Han är oerhört tävlingsinriktad. Han ställer lika stora krav på sig själv som på sin omgivning.
Hur stort är EKS-teamet?
– Vi har två Audi S1. Den ena kör Pontus Tidemand alla tävlingar med, den andra delar förra STCC-föraren Edward Sandström, tidigare tyske F1-föraren Marcus Winkelhock och Mattias på. Sedan är vi 14–15 man till i teamet, alla handplockade för sin uppgift. Det är allt från kockar till mekaniker.
Vilken är din roll i teamet?
– Jag är däcksansvarig för båda bilarna. Det är en hel vetenskap att se till att det är rätt lufttryck och temperatur i varje däck.
Det är första året ni kör VM-serien, hur har det börjat?
– Det började inget vidare i första tävlvingen i Norge där både Mattias och Pontus missade finalen. Det var lika dant senaste helgen i finska Kuovala. Där blev Pontus 13:e man – de tolv bästa går till semifinal. Marcus tog sig heller inte vidare. Nu drar vi vidare till helgens tävlingar i Höljes och det blir lite av säsongens höjdpunkt. Det blir ju liksom hemmaplan. Då är det Pontus och Mattias som kör och direkt därifrån åker vi till Belgien.