Hur är det att vara VM-mekaniker?

Emil Andersson, uppväxt i Vingåker och därefter katrineholmare, har handplockats av Mattias Ekström som mekaniker till DTM-stjärnans nya VM-team i rallycross.

Motorsport2014-07-02 10:00

– Det är hur kul som helst. Det var gamla kontakter med Jan Ljungberg i Fagersta som är chef för mekanikerteamet i DTM-förarens nya rallycrosstall som gav mig chansen.

Berätta, vem är du?

– Jag är 25 år, uppväxt i Vingåker och som bodde ett tag i Katrineholm innan jag flyttade till Skövde där jag pluggar till maskiningenjör.

Hur är Mattias Ekström, som ju mest är känd som förare i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM att ha som chef?

– Han är oerhört tävlingsinriktad. Han ställer lika stora krav på sig själv som på sin omgivning.

Hur stort är EKS-teamet?

– Vi har två Audi S1. Den ena kör Pontus Tidemand alla tävlingar med, den andra delar förra STCC-föraren Edward Sandström, tidigare tyske F1-föraren Marcus Winkelhock och Mattias på. Sedan är vi 14–15 man till i teamet, alla handplockade för sin uppgift. Det är allt från kockar till mekaniker.

Vilken är din roll i teamet?

– Jag är däcksansvarig för båda bilarna. Det är en hel vetenskap att se till att det är rätt lufttryck och temperatur i varje däck.

Det är första året ni kör VM-serien, hur har det börjat?

– Det började inget vidare i första tävlvingen i Norge där både Mattias och Pontus missade finalen. Det var lika dant senaste helgen i finska Kuovala. Där blev Pontus 13:e man – de tolv bästa går till semifinal. Marcus tog sig heller inte vidare. Nu drar vi vidare till helgens tävlingar i Höljes och det blir lite av säsongens höjdpunkt. Det blir ju liksom hemmaplan. Då är det Pontus och Mattias som kör och direkt därifrån åker vi till Belgien.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om