Under första helgen i maj kommer orienteringsstafetten Tiomila att återvända till Grosvad och arrangörerna räknar med att 10 000 besökare dras till evenemanget. Sammi Håkansson, butikschef på Willys tycker alltid att det är positivt när Finspång fylls på med gäster.
– Vi fyller alltid på lite på extra inför sådana evenemang av vad som kan tänkas behövas. Sådant som går snabbt att tillaga eller är färdigt att äta är alltid populärt för dem som är ute på språng, säger han och utvecklar:
– Jag kan tänka mig att energibars, frukt och grönt, mycket bananer och drickyoghurt går extra.
Sammi Håkansson minns O-ringen 2019 som en hektisk försäljningsperiod och tror att Tiomila kan bli en liknande upplevelse.
– Vi går inte under men det blir väldigt ryckig försäljning just vid stora evenemang, ofta kommer kunderna i stora sjok när vi kan inte förutse det som vi kan i vanliga fall. Annars har vi inga problem med att det kommer mycket folk, säger han.
På Stora Coop Viberga har personalen redan börjat att fylla på hyllorna.
– Bananer lär det gå åt mycket av, vi laddar också på med Snickers, bars, drickyoghurt – allt som är lättillgängligt och energirikt ser vi till att ha mycket av, säger Anna Hållqvist, butikschef.
Anna Hållqvist räknar med att många orienterare äter det mesta i kioskerna på tävlingsområdet, som Coop ska förse med varor och luncher från deras restaurang.
– Resorb har vi också köpt in extra av, tillägger hon på slutet.
Hos Ica Supermarket Hårstorp låter resonemanget likadant.
– Det är klart att vi kommer märka av det och förhoppningsvis se det på försäljningen. Det gäller att ladda upp med mycket frukt och grönt, smidiga saker som färdiga sallader som går snabbt i farten. Likadant med drycker, lite beroende på vad det blir för väder, säger Tommy Sandberg, butiksägare.
Eftersom det är många orienterare som hyr boende där de kan laga egen mat tror butikschefen att trycket kommer vara stort i hela butiken.
– Det är ett angenämt problem som vi ser fram emot, säger han med ett skratt.