Nu undrar säkert några av er vad han är för en underlig figur, men ni som är aningen insatta i motorsport har förstås listat ut att Christer Carlsson är kartläsare.
Hur kommer man på tanken att bli kartläsare?
– Jag har alltid gillat bilar och när jag var 18 år så var man förstås lite sugen på att själv köra rally. Men jag insåg snabbt att jag inte var speciellt bra på det. Det gäller att inse sina begränsningar, säger han ärligt.
I stället upptäckte han att det var ännu roligare att sitta bredvid och navigera fram en duktig förare till bra tider.
– Samarbetet mellan förare och kartläsare är väldigt viktigt, liksom kemin. Ibland klickar det inte riktigt och då gör man sitt jobb, men inte så mycket mer. Men om man känner att man jobbar väldigt bra ihop, trivs med och respekterar varandra då försöker man att ge det där lilla extra.
Christer är en "löshäst" som åker med många olika förare. Med åren har han fått rykte om sig att vara en duktig kartläsare och det är många av de riktigt bra rallyförarna som har hört av sig.
Vem är den bäste föraren du åkt med?
– Niklas Hägg har vunnit SM i backe två gånger, honom åkte jag med nyligen. Jimmy Joge från Finspång är en annan svensk mästare som jag läst åt liksom Jerker Axelsson från Trollhättan. Dessutom blev jag tillfrågad om jag ville läsa åt Pontus Tidemand i ett träningsrace. Och det är klart att jag ville, men då var jag redan uppbokad tyvärr.
När gick det som allra fortast?
– Det måste ha varit när jag åkte med Jerker Axelsson från Trollhättan. Vi åkte en i rallykretsar mycket känd rallysträcka som heter Kabelvägen, 8,5 kilometer lång, utanför Trollhättan. Vi satte banrekord med fyra-fem sekunder, då gick det undan. Jerker har en fantastisk bil, en Subaru Impresa 4W som kostade sju miljoner kronor när den var ny.
Hur rädd är man då?
– Jag är nästan aldrig rädd, det är klart att man kan haja till någon gång ibland, men rädd är jag sällan. De här killarna kör fantastiskt bra och det är mitt jobb att se till att de kan köra ännu fortare.
Christer har varit med om några incidenter och avåkningar. En gång körde de ner i diket, kom upp på vägen och rullade fyra–fem varv innan det tog stopp på andra sidan.
– Då blev man lite mörbultad, bland annat sprack min hjälm. Men vi hade ändå tur i oturen eftersom det fanns en massa träd runt omkring som vi hade turen att inte träffa.
En intressant sak är det här med noter. Det finns en man i Sverige, Gunnar Barth. Han åker 11 000 mil om året och tillverkar noter till olika rallytävlingar. Han ska troligen göra noter till Slottssprinten i sommar.
– Gunnar är en garanti för att det blir bra noter. En notad tävling av Gunnar Barth är en garanti för många startande och nöjda sådana också, säger Christer Carlsson.
Han räknar med att själv ställa upp i Slottssprinten. Christer åkte i fjol och låg länge tvåa efter P-G Andersson tillsammans med Erik Johansson från Vrena. Men i år kanske han ska åka med Niklas Hägg och då kan de nog ge P-G Andersson en match. Om han nu dyker upp vill säga.
Men i vilken klass det blir det vet han inte.
– Det där med alla klasser är en djungel som inte ens jag kan hålla reda på. Det vore bättre om man kunde renodla rallysporten. Det kunde räcka med fyra klasser: 4- och 2-hjulsdrift och trimmat och otrimmat. Det skulle bli så mycket lättare att förstå för publiken och media, säger Christer.
Undertecknad kan bara hålla med...