Fotografen i fråga heter Joel Carlsson och han sålde bilder från helgen med förmån till Barncancerfonden. Förutom att starta en officiell insamling tillsammans med kollegor förde han också en dialog med Barncancerfondens via deras Facebook-sida. För att markera att bilderna togs i samband med insamlingen, trycktes på ett fåtal bilar en dekal med texten "JCRallypics fotar för Barncancerfonden". För att vara på säkra sidan i och med varumärkesskyddet bifogade han en bild av bilens utseende i chatten med organisationen och det var efter det som han fick veta att det inte var tillåtet att använda loggan som "mindre" sponsor – och att den rätten tillhörde huvudsponsorer som bidrar med "miljonbelopp".

– Jag frågade om jag skulle ta bort dekalen, men då sa de att det var okej den här gången, för att det inte var hela loggan. De hänvisade också till en annan logga och sa att jag skulle använda den i framtiden, säger Joel Carlsson.

Trots att han tycker det är tråkigt förstår han anledningen.

– Jag har inte tagit så hårt på det själv, jag har viss förståelse för att de som bidrar med större summor måste få någon valuta för det. Men samtidigt känns det ju lite som att man blir motarbetad, så nästa gång vi gör något sådant här lär vi inte välja Barncancerfonden, konstaterar han.

Händelsen väckte mycket uppmärksamhet i rallykretsar och framförallt runt omkring 1300 Rally cup som kördes under Slottssprinten. Cupens ordförande Ola Strömberg tycker Barncancerfondens resonemang är tråkigt.

– Det är trist när killar som försöker sitt bästa ska behöva känna att de är mindre värda. Det fanns många orsaker till att vi valda just dem och även om jag kan förstå, så får detta konsekvensen att vi troligtvis väljer en annan välgörenhetsorganisation nästa gång, berättar han.

Fotograferna har hittills samlat in 20600 kronor och 1300 Rallycup 18200 kronor.

Åsa Blomberg som är insamlingschef på Barncancerfonden beklagar händelsen.

– Det är väldigt synd att han känner så här. För oss räknas alla bidragsgivare, alla är lika viktiga. Men för att kunna ha ett professionellt bemötande har vi olika nivåer med olika märken där bara våra huvudsponsorer får använda vår officiella logga. Det måste kännas värt för de företag som blir officiella samarbetspartners, förklarar hon.