Med dryga fyra varv kvar i linjeloppet Äkte han pÄ en punktering.
â Det var en bra dag tills det tog slut, sĂ€ger Sparr som sedan tvingades bryta.
Det regnade rejÀlt under tÀvlingen och det skapade en del problem för de tÀvlande.
â Grejerna pĂ„ cykeln tog stryk som broms och hjul. Sedan Ă€r det lĂ€tt att fĂ„ punktering eftersom det kommer det fram mycket smĂ„sten i gatan.
Linjeloppet var 180 kilometer lÄngt, 15 varv pÄ en 12 kilometer lÄng bana som gick i centrala delarna av VÀsterÄs skulle avverkas.
â Det var mycket kurvor och det brukar det ju inte vara i ett linjelopp. Jag förstod att fĂ€ltet ganska snabbt skulle spricka upp.
Mycket riktigt gick nÄgra cyklister loss tidigt i loppet, men sedan lugnade det ner sig.
â Det var en behagligt lopp ett tag, men det var strid om placeringarna eftersom alla vill ligga lĂ„ngt framme.
Som mest hade utbrytargruppen strax över tre minuters försprÄng. DÄ började det röra pÄ sig i huvudklungan, dÀr Sparr var en av cyklisterna, vilket gjorde att fÀltet sprack upp. Till slut var det bara 20 man kvar.
â Jag lyckades Ă€ndĂ„ hĂ€nga med.
Men med bara fyra varv kvar av loppet var olyckan framme.
â NĂ€r jag kom in pĂ„ den lĂ„nga mĂ„lrakan dĂ„ small mitt bakdĂ€ck. I det lĂ€get var servicebilarna vĂ€ldigt lĂ„ngt bak och det gjorde att det tog lĂ„ng tid innan jag fick ett nytt dĂ€ck.
Sparr och en kille till gjorde ett försök att komma ikapp. Under ett varv gav de jÀrnet och var nÀra att gÄ i fatt. Men det gick inte och dÄ kÀnde CK Ceres-Äkaren att det inte var nÄgon mening att fortsÀtta.
â Jag valde att kliva av.
Men det var mÄnga som bröt. Av de 100 som startade var det bara 26 som tog sig i mÄl.
Henrik Sparr var ÀndÄ nöjd att han hÀngde med i huvudklungan sÄ pass lÀnge som han gjorde.
â Sedan vet man ju inte hur lĂ€nge jag skulle ha hĂ€ngt med om jag inte fĂ„tt punktering. Men topp-tio hade kanske kunnat bli.