SMK Vingåkers Nils Larsson behövde en halvtimme mer än segraren Björn Adolfsson från KK, för att ta sig i mål i rallyt Gotland. Men näst sist av de 107 som fullföljde var ändå en prestation.
– Det var oerhört tuffa förhållanden, säger Olle Erixon som satt bredvid Niklas Solenö i KMK-ekipaget i trimmade tvåhjulsdrivna klassen.
Nästan samtidigt som första starten gick på fredagskvällen kom regnet.
– Det blev snorhalt på kalkvägarna, säger Olle Erixon.
Knappast någon av förarna klarade sig undan misstag. Men för vissa blev det tuffare.
– SMK:s Oskar Larsson drabbades av ett växellåderas i klassen Volvo original cup, men fick låna en ny av KMK:s Per Allo. De fick tillbringa några timmar i hällregnet under natten för att byta. De fick igång bilen – bara för att drabbas av generatorfel under lördagen och bryta. Det blev en verklig otursresa för dem, säger Olle Erixon.
Andra åkare klarade sig bättre över de åtta sträckorna på tillsammans ungefär tio mil specialsträckor.
– KMK:s Marcus Gerdåker var den av oss som åkte bäst. Han blev 16:e i klassen fyrhjulsdrivet och 23:a totalt, säger Olle Erixon.
Han och Niklas Solenö blev tolva i sin klass, B-förare 2WD occh 52:a totalt.
– Nu kan vi lita på bilen som hållit två tävlingar i rad och vi kan bygga fart för framtiden, säger Olle.
Bäst av alla lyckades ändå Flens Christer Johansson i stolen bredvid Eskilstunas Johan Rudengren. Ekipaget blev tvåa totalt, slagna med åtta sekunder av Björn Adolfsson, KAK. Men för alla tog rallyt slut mycket tidigare. Framvagnen stoppade Per Allo. Generatorn la av för Oskar Larsson och Joel Bergqvist, KMK, bröt på sista sträckan. KMK:s Christer Carlsson läste kartan åt Kjell Sandberg, men redan efter första sträckan lyste alla lampor på instrumentpanelen rött och det var bara att bryta.