Redan 2010 provade han i en tävling, med en argentinsk förare på italienska Monzabanan och var tillbaka 2012 med Rickard Rydell.
– Vi hade funderingar på att vidga verksamheten till världsomspännande WTCC. Med nya STCC-reglerna blev det en satsning som drog igång ett år tidigare än planerat.
Det blev succé direkt med segrar i Marocko, Ryssland och Österrike och ytterligare tre pallplaceringar med Michael Nykjaer som förare av teamets enda bil.
– Jag fick nypa mig i armen för att förstå att det var sant.
Nika racing låg tvåa i VM-serien bland alla fabriksteam och ledde privatserien inför de två sista tävlingarna. Då tog pengarna slut. Allt det där var glömt året därpå, nu med ett nytt kontrakt med Honda.
– Då trädde ett nytt reglemente i kraft även i WTCC. De gamla bilarna blev värdelösa över en natt och slutade med ett mellanår där vi bara körde en enda tävling.
2015 skulle bli en nystart, med Rickard Rydell tillbaka. Men Nicklas Karlsson insåg redan i första tävlingen i Argentina att det lilla teamet inte skulle räcka och när sedan Rickrad Rydell blev sjuk rasade allt. 2016 har racingverksamheten varit vilande.
– Jag har faktiskt inte varit på en enda tävling under hela året.