Ingen succé för svenskarna i Indy 500

Takuma Sato vann den klassiska racingtĂ€vlingen Indy 500. Det Ă€r japanens andra seger i tĂ€vlingen. För svenskarna gick det sĂ€mre – Marcus Ericsson kraschade och tvingades bryta. Stallkamraten Felix Rosenqvist har fortsatta problem pĂ„ ovalbanor: "Det Ă€r den stora akilleshĂ€len just nu", sĂ€ger han efter loppet.

Marcus Ericssons lopp tog slut redan efter 24 varv. Arkivbild.

Marcus Ericssons lopp tog slut redan efter 24 varv. Arkivbild.

Foto: Michael Conroy

Bilsport2020-08-23 21:05

Årets upplaga av "det största racingspektalet" blev inte som vanligt. Inte nog med att tĂ€vlingen i Indianapolis avgjordes i slutet av sommaren i stĂ€llet för i maj – den avgjordes dessutom framför tomma lĂ€kare, dĂ€r 300 000 fans normalt vrĂ„lar i takt med bilmotorerna.

Men segermjölken serverades trots allt som vanligt pĂ„ Victory Lane. Och den som fick dricka den i Ă„r var Takuma Sato. Det Ă€r andra gĂ„ngen som 43-Ă„ringen vinner den prestigefyllda tĂ€vlingen. Förra gĂ„ngen – 2017 – blev han den första japanen att segra i Indy 500.

– Det hĂ€r Ă€r otroligt. Vi visste – nĂ€r det kom till brĂ€nslestrategin – att det var lite tajt, sĂ€ger han till NBC efter segern och tillĂ€gger:

– Jag Ă€r verkligen stolt över att vara en del av segerlaget igen.

Sato kör för Rahal Letterman Lanigan, och tv-personligheten David Letterman Àr en av delÀgarna i bilen.

– Gud vĂ€lsigne dig, min vĂ€n. Tack sĂ„ mycket! Vilket jĂ€vla jobb, grattade Letterman Sato efter segern.

"Den stora akilleshÀlen"

De sista varven av loppet bjöd inte pÄ nÄgon jÀttespÀnning sedan Spencer Pigot hade kraschat pÄ varv 196 av det 200 varv lÄnga loppet. Det gjorde att den gula varningsflaggan togs fram, och Sato kunde dÀrmed ohotad rulla de sista varven in i mÄl.

Tidigare under loppet hade Sato tampats om ledningen med Scott Dixon. NyzeelÀndaren, som vann 2008, ledde 111 varv av tÀvlingen och slutade tvÄa. Tredje podieplatsen knep amerikanen Graham Rahal.

För svenskarna blev det inte nĂ„gon succĂ©dag – Felix Rosenqvist körde in som tolva.

"Vi kom i mÄl tvÄ platser bÀttre Àn vi startade, men jag tror Àrligt talat att det fanns mer i bilen i dag. Jag lÀr mig fortfarande det hÀr med ovalracing; det Àr den stora akilleshÀlen just nu. En 12:e plats Àr ingenting att jubla över, men det Àr ÀndÄ ett stabilt resultat. Vi tog oss igenom racet och det Àr bara att komma tillbaka starkare nÀsta Är", sÀger Rosenqvist i ett pressmeddelande.

"VÀldigt överraskande"

För stallkamraten Marcus Ericsson tog det slut redan pÄ det 25:e varvet. Han kraschade i muren efter att ha kört upp sig till Ättondeplats i fÀltet.

Bilen fattade eld, men svensken kunde ta sig ur och rapportera att han var okej.

SmÀllen kom efter det att han inte fÄtt ordning pÄ styrningen, bara ett par varv innan bilen skulle ha kört in i depÄn.

– Jag vet inte vad som hĂ€nde, vi mĂ„ste analysera datan. Bilen kĂ€ndes jĂ€ttebra, vi tog oss upp genom fĂ€ltet och den kĂ€ndes verkligen bra, sĂ„ det som hĂ€nde var vĂ€ldigt överraskande. Jag lyckades nĂ€stan fĂ„nga bilen, men det gick inte. Stor besvikelse, sĂ€ger Ericsson till NBC, enligt Nerikes Allehanda.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om