Den blev inte som planerat. Därför förhandlar han om en comeback i STCC 2017.
Han är utbildad snickare. Men det är länge sedan Nicklas Karlsson höll i en hammare. I stället startade han Nika racing och blev teamchef inom motorsporten.
Kanske hade han bättre kunskap om hjulinställningar och motorer än spik. Efter en framgångsrik karriär i karting, formelracing till touringbilar, var han till slut tvungen att välja sida.
Det var för tio år sedan när han drog igång GM-projektet med en Chevrolet i STCC.
– Jag var inställd på att det var jag som skulle köra, men insåg snart att det inte gick att kombinera med att vara teamchef.
Nicklas Karlsson klev ur förarsätet för att "sätta teamet", som han uttrycker det.
Fullträffen kom 2011. Med Rickard Rydell bakom ratten vann Nika racing förarmästerskapet i STCC. Året därpå blev seger i märkesmästerskapet och silver och brons till Rydell och dansken Michael Nykjaer i förarmästerskapet.
– Så rolig den resan var, säger Nicklas Karlsson.
Men den fick ett abrupt slut. 2013 därpå slogs STCC samman med TTA. Plötsligt stod Nicklas Karlsson med två värdelösa Chevroletbilar som inte passade in i det nya reglementet.
– Jag har dem fortfarande kvar, säger Nicklas Karlsson och pekar mot bottenplanet där han sitter på sitt kontor på andra våningen i det gamla Peugeothuset på Västra Fredsgatan.
Där kommer de att stå kvar. För när Nicklas Karlsson nästa säsong räknar med att vara tillbaka i STCC är det med två nya bilar, och ett annat märke.
– Det blir nya regler igen och den här gången låter det riktigt intressant.
Efter tre säsonger blir det en återgång till gamla STCC där varje tillverkare bygger sina egna bilar.
– TTA blev lite falsk marknadsföringar. Det är ju egentligen ingen Volvo de kör. Under karossen är det ju samma grejer och motorer från Nissan i alla.
Subaru, Alfa Romeo, Opel, Honda, Seat, Kia, Volkswagen, Citroën och Ford har alla redan byggt nya bilar för 2017.
– Jag förhandlar med tre tillverkare och hoppas landa ett inom kort, säger Nicklas Karlsson som också har långt gångna diskussioner med de förare han tänkt sig ska köra de två bilarna.
– I år har STCC bestått av bara nio bilar från fyra team. Nästa år kan det nog växa till 12–15 bilar för att bli en riktigt bra serie 2018–2019.