Ericsson laddar med surdeg inför Indycarstart

Surdegsbakande, hemmatrÀning och simulatorkörning. SÄ har Marcus Ericsson laddat inför comebacken i Indycar.
–Jag siktar pĂ„ att vara med i toppen direkt, sĂ€ger den svenske motorstjĂ€rnan.

Sport2020-05-23 06:22

NÀr coronaviruset till slut nÄdde USA gjorde den det med besked. Indycarförarna befann sig i St Petersburg i Florida i mitten av mars för att köra första tÀvlingen, nÀr beskedet kom att den var instÀlld.

– Det var en konstig situation, verkligen, speciellt nĂ€r man laddat hela vintern och förberett sig sĂ„ noggrant och sĂ„ blĂ„stes allt av i sista sekunden. Det Ă€r klart att det inte var kul alls, sĂ€ger Marcus Ericsson.

Veckorna i isolering har tillbringats med flickvÀnnen Alexandra Zaitseva och hennes hund i hemmet i Indianapolis, dÀr det mesta utom matbutiker och apotek hÄllit stÀngt.

– Men som tur Ă€r fĂ„r man vara ute och trĂ€na, sĂ„ jag har kunnat hĂ„lla i gĂ„ng genom att cykla mycket, löptrĂ€ning och lite vikter hĂ€r hemma.

Bakning och simulator

Han har haft minst veckovisa möten med teamet, och har byggt en simulator dÀr han deltog i en virtuell serie.

– Simulatorn Ă€r rĂ€tt avancerad. Grafiskt Ă€r det realistiskt, och kĂ€nslan i ratten Ă€r vĂ€ldigt realistisk, men det man saknar Ă€r att man inte kĂ€nner bilen genom kroppen, och man kĂ€nner inga g-krafter.

Det har ocksĂ„ blivit en hel del tv-serier – och bakning.

– FlickvĂ€nnen har gjort surdegsbröd som vi pysslat med. Vi har gjort surdegspizza, bananbröd, svenska kanelbullar.

Efter att ha petats frÄn formel 1 efter 2018 Ärs sÀsong hamnade Ericsson förra Äret i Indycar och stallet Arrow Schmidt Peterson Motorsports, dÀr han för första gÄngen sedan 2013 fick kliva upp pÄ prispallen, i Detroit i början av juni. Inför Ärets sÀsong har han skrivit pÄ för Chip Ganassi Racing, och Àr stallkompis med svenske Felix Rosenqvist.

– Det Ă€r klart att man har en helt annan erfarenhet nu och vet vad krĂ€vs och vad som gĂ€ller. Det blir en rĂ€tt stor skillnad. Man har en helt annan trygghet i det man gör och kan alla banor.

"Nytt kapitel"

Den 6 juni gÄr startskottet i Forth Worth, nedbantat till ett endagsevenemang och utan publik. Förra Äret slutade Ericsson sjua.

– Man ligger vĂ€l i snitt 350 kilometer i timmen i kurvorna. Det Ă€r smĂ„ marginaler för misstag och höga g-krafter. SĂ„ det Ă€r en av de tuffaste och mest krĂ€vande banorna pĂ„ kalendern. SĂ„ att börja pĂ„ den banan kommer att bli speciellt och en stor utmaning.

Ericsson beskriver sitt nya stall som ett med bÀttre förutsÀttningar och med mer av en vinnarmentalitet. Det Àr högre press i Är och större krav pÄ resultat. Redan i starten pÄ ovalen i Texas vill han vara med i toppen.

– Jag Ă€r i ett toppteam nu, ett nytt kapitel för mig. Det Ă€r första gĂ„ngen i min seniorkarriĂ€r som jag Ă€r i ett team som har bevisat att de kan vinna. SĂ„ dĂ€rför siktar jag pĂ„ att vara med i toppen frĂ„n start. Det finns inga andra mĂ„lbilder man kan ha nĂ€r man kör för en sĂ„dan organisation, tycker jag, sĂ€ger han.

Fakta: Marcus Ericsson

Född: den 2 september 1990 (29 Är).

FrĂ„n: Kumla utanför Örebro.

Bor: Indianapolis, Indiana.

Team: Chip Ganassi Racing.

KarriĂ€r (urval): Formula BMW UK mĂ€stare 2007, Japans Formel 3 MĂ€stare 2009, formel 1 2014–2018, 97 lopp, som bĂ€st Ă„tta i Australiens GP 2015. En andraplats i Indycar i Detroit, liksom tvĂ„ sjundeplatser (Texas och Alabama) förra sĂ€songen.


Bakgrund: Marcus Ericsson om...


 att dela stall med svenske Felix Rosenqvist:

Det Àr jÀttekul, jag och Felix har kÀnt varandra sedan gocartserien men haft vÀldigt olika karriÀrer efter det. Vi umgicks en del under fjolÄret och vÄra flickvÀnner blev bra vÀnner ocksÄ och nu nÀr vi blir teamkamrater blir det Ànnu mer naturligt att tillbringa tid ihop.


 en eventuell Äterkomst till Formel 1:

Jag vill inte sÀga att det Àr ett avslutat kapitel, man vet aldrig vad som hÀnder i motorsportsvÀrlden. Men som det Àr i dag Àr det inget jag funderar nÄgonting pÄ.


 hur bilen kÀnns:

Jag har bara hunnit köra den en och en halv testdag, sÄ det har inte varit mycket tid i bilen. Men det lilla jag har kört har kÀnts vÀldigt bra, det kÀnns som att de har koll pÄ grejerna.


 att köra utan publik:

Innan man kör i gÄng racet Àr det vanligtvis en vÀldigt hÀrlig stÀmning med folk pÄ lÀktaren, som sÄ klart inte kommer att finnas nu. Men nÀr man vÀl sitter i bilarna och kör sÄ tror jag inte att man kommer att tÀnka pÄ det.


 pressen inför Ă„rets sĂ€song:

Det Àr klart att det Àr mycket högre press pÄ att leverera resultat. Och det ska det vara ocksÄ. Det Àr inget som jag ser som konstigt eller jobbigt. Det Àr naturligt pÄ den hÀr nivÄn.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!