Det är på Hälsomagasinet i Nyköping de nya maskinerna, biocircuit, står.

– Vi är först i Sverige med de här maskinerna. Lite av ett testgym för företaget som gör dem, säger Sonja Ek.

Ni som testat cirkelmaskiner med hydraulik som motstånd kommer snart fatta vad allt går ut på. Det som är unikt med de här maskinerna är att man bland annat kan få extra motstånd under den delen av rörelsen där man håller emot vikten, den så kallade exentriska fasen, vilket gör den mycket effektiv.

Artikelbild

Vid första träningstillfället går man tillsammans med en tränare igenom sina mål och sina inställningar på konditions- och styrkemaskinerna. Vid nästa besök sker inställningarna automatiskt så att man snabbt kan komma igång med träningen.

Men innan man kan börja träna måste man ställa in alla maskiner. Allt för att det sedan ska vara så enkelt som möjligt att gå på passen. Först väljer man träningsprogram.

Sonja tycker att "Tone your body" verkar passa mig bäst och jag håller med. Fastare muskler har ingen dött av. Även om jag gillar programmet som pratar om en föryngring men den riktar sig till lite äldre människor.

Det finns två konditionsstationer, en cykel och ett löpband. Där ska man ta ut sig i tre minuter. Sedan finns det sex styrkemaskiner där man tränar hela kroppen, allt från bröst och axlar till lår och rumpa.

Sonja ställer in höjd på stolen och så får jag först testdra i ryggmaskinen tre gånger. Här gäller det att ta ut rörelsen så att den blir så exakt som möjligt.

Artikelbild

Ung som gammal, nybörjare som elitmotionär – alla kan få behållning av ett pass med framtidens gymmaskiner tycker Linn Lundborg.

– Och nu, nu tar du i allt vad du kan, peppar hon.

Det är nu maskinen ska komma underfund hur mycket vikt jag borde klara av.

Artikelbild

Maskinerna förlitar sig på digitala uträkningar för att göra just din träning så personlig som möjligt. Inne i monitorn finns din PT som pushar dig hela tiden. Eftersom dina inställningar redan finns i maskinen behöver man inte slösa någon tid på att ändra stolläge eller belastning.

– Men det är något som du senare kan reglerar själv, säger Sonja.

När vi gått ett varv är det dags för den riktiga träningen att börja. En halvtimme med kondition och styrka är utlovat, två varv runt cirkeln, tre minuter på konditionsmaskinerna och 45 sekunder på styrkemaskinerna.

Artikelbild

Det gäller att följa i den vita maskens tempo för att få det bästa träningsresultatet...

Sonja lämnar mig och i stället är det PT Linn Lundborg som tar vid för att visa hur man ska läsa monitorerna.

– Vi ser bara början på den digitala utvecklingen på gymmen. Den nya tekniken kommer skapa helt nya möjligheter för människor att nå sina träningsmål utifrån sina individuella förutsättningar och samtidigt förhöja hela träningsupplevelsen. Man kan säga vad man vill om mobiler, appar och så, men det är många äldre som verkar gilla det här också. Det är kul att gå in och se hur man förbättrar sig, säger Linn.

Jag märker genast att jag kan lägga på lite mer motstånd på cykeln. Det blir lite extra vikt på ryggmaskinen också. Det är där jag förstår varför jag måste ha en instruktör med mig.

På monitorn räknar datorn ned tiden till att jag kan börja träna och sedan ser jag hur en vit mask växer fram.

– Du ska försöka följa den. Dra snabbt och så sakta tillbaka, instruerar Linn.

Jag försöker följa, men kommer på mig själv att jag kanske stirrar för mycket på monitorn i stället för att fokusera på vad mina armar gör.

– I början är det viktigare att göra rörelsen rätt och försöka hitta tempot. Du lär dig snabbt, säger hon.

Jag får fler och fler gröna slingor på skärmen, det betyder att jag följer den vita masken på ett bra sätt.

Jag får tummen upp från maskinen att jag gjort rätt också, den ger mig 105 procent för ett väl genomfört set. I benmaskinen plussar Linn på så att vikten ligger runt 70, jag fortsätter pumpa och får över 100 procent igen.

I latsdragmaskinen är den anonyma personen i lådan inte lika nöjd med mig och när jag se 97 procent flimra förbi så börjar tävlingsnerven komma in i träningen också.

– Det är det som är så bra med de här maskinerna. Man väljer det program som passar just dig. Det finns en för nybörjare, en för seniorer och häromdagen introducerade jag maskinerna för en ultradistanslöpare; boostprogrammet fungerar bra för de som vill ha lite tuffare träning, säger Linn.

Två varv senare är i varje fall jag nöjd. Helt genomtränad och svettig som tusan.