Katrineholms-Kuriren och Sörmlands Media Årets dagstidning
Sörmlands Media, där Katrineholms-Kuriren ingår, utsågs på torsdagskvällen till Årets dagstidning, ett av Sveriges mest prestigefyllda branschpriser. Det är mediehusets nya digitala affärsmodell och betallösningar som hyllas på branschorganisationen Tidningsutgivarnas gala på Berns salonger i Stockholm.
Sörmlands media omfattar tidningarna Katrineholms-Kuriren, Eskilstuna-Kuriren/Strengnäs Tidning och Södermanlands Nyheter.
— Vi är oerhört glada att vi får den här uppskattningen. Jag är fantastiskt stolt över vad vi har åstadkommit tillsammans, och vi ska fortsätta att göra det jobb vi gör varje dag och fortsätta värna om demokratin, säger Sörmlands Medias vd Jimmie Näslund.
Tidigare under kvällen fick Eskilstuna-Kuriren/Strengnäs Tidning pris som ”Årets redaktion”.
— Jag är så otroligt stolt över att vi fått det här priset. Vår journalistik spelar roll och den spelar roll ända upp till ministernivå. Det är ett privilegium att då leda en redaktion av Eskilstuna-Kurirens klass, säger Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare på Eskilstuna-Kuriren/Strengnäs Tidning.
Sörmlands Media och Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning var nominerade till två av branschorganisationen Tidningsutgivarnas tyngsta priser: Årets dagstidning helhetspriset och Årets redaktion.
— Årets dagstidning helhetspriset och Årets redaktion är de två finaste priserna man kan vinna i dagstidningsbranschen. Att vi vinner båda är nästan för bra för att vara sant. Men samtidigt kan vi titta tillbaka på ett oerhört bra 2017, där alla ska känna sig delaktiga, säger Jimmie Näslund.
I sina nomineringar lyfte Tidningsutgivarna fram dels Sörmlands Medias digitala affärsmodell, dels den granskande journalistiken i Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning.
"Detta lokala mediehus har visat enastående mod både med att bygga en digitalt hållbar affärsmodell med nya betallösningar – och att sätta demokratins fundament i fokus genom att rikta strålkastaren på trollfabriker och hatgrupper.", står det bland annat i nomineringen.
Nomineringen syftar på de uppmärksammade publiceringarna av de granskande reportagen "Den svenska trollfabriken" och "Det blågula hatet" i Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning.
Publiceringarna har också lett till hot, hat och trakasserier mot redaktionen och enskilda medarbetare vilket också lyftes fram under galan.
Årets dagstidning är en årligt återkommande tävling som Tidningsutgivarna arrangerar. Det är ett av de tyngsta priserna i mediebranschen.
Så löd juryns motiveringar
Vinnare: Årets Dagstidning – Helhetspriset: Sörmlands Media
Nya betalningslösningar och premieplattformar har bidragit till det bästa finansiella resultatet på många år, med en solid vinst som bas för fortsatt digital utveckling. Juryn har imponerats av kombinationen av djärv och slagkraftig journalistik och det målinriktade arbetet med att bygga en modern affärsmodell, genomförd med blygsamma resurser.
Detta lilla mediehus har trots hoten mot den egna säkerheten vågat utmana de rådande strukturerna och förflyttat samhällsdebatten. Regeringskansliet, Nordiska Ministerrådet och Bofors tillhör dem som bett att få ta del av lärdomarna.
(Övriga nominerade: Jönköpings-Posten och Norrbottens Media)
Vinnare: Årets redaktion: Eskilstuna-Kuriren
Årets Redaktion har tacklat årets fråga. Vilket har skapat ordentligt genomslag, såväl nationellt som internationellt. Samt visat att god journalistik verkligen lockar läsare. Och sist – men inte minst – med stolta traditioner i ryggen backade inte Årets Redaktion för de hatstormar som blev konsekvenserna av flera av de mest uppmärksammade publiceringarna.
(Övriga nominerade: Nyhetsbyrån Sirén och Svenska Dagbladet Kultur)
Övriga pristagare
Årets ljud och bild: Aftonbladet TV – livesändningen 7 april
Juryns motivering: Kaos och panik råder när Stockholm oväntat drabbas av terrorn. Det första tipset om en lastbil som kör ihjäl människor på Drottninggatan ställer redaktionen inför ett eldprov. Åtta minuter senare kommer den första sändningen igång i det maratonlopp av osäkra uppgifter och starka känslor som pågår i över två dygn. Redaktionen består provet ner till sista man. Med medkänsla för de drabbade och korrekthet i rapporteringen visar vinnarna en imponerande professionalitet och kontroll över mediet.
Årets Kampanj: Omni Ekonomi Lanseringskampajen
Juryns motivering: Genom att göra det komplicerade så enkelt som möjligt, har uppstickaren lyckats igen. Med ett träffsäkert tilltal och en kreativ form har man nått nya läsare och på väldigt kort tid ritat om spelplanen.
Årets Affär: Bonnier News Brand Studio
Juryns motivering: De var tidigt ute och drog upp riktlinjer för hur nya intäkter skulle skapas. Med en obändig envishet och ett aldrig sinade driv, har man använt alla verktyg och alla plattformar för att testa nya djärva idéer. Det är innovation, det är mod, det är genomförandekraft och resultat.
Årets Idé: Aftonbladet: What´s on the plate – vad barnen äter
Juryns motivering: I en tid då nyhetsflödenas dramaturgi fångar de snabba förloppen riskerar viktiga skeenden att hamna utanför och glömmas bort. Årets vinnare har använt ny berättarteknik, ett alldeles eget text- och bildspråk och utnyttjat hela potentialen i VR-tekniken. Med innovativa samarbeten har berättelsen nått både en större publik och ett humanitärt syfte. Detta är modern journalistik som går rakt in i hjärtat.
Årets Utvecklare: Anna Careborg, premiumchef, Svenska Dagbladet
Juryns motivering: Årets utvecklare visar att tron på kvalitetsjournalistik och berättelsens styrka också kan leda till affärsmässig förnyelse. I en tid då mediebranschen utmanas från flera håll har vinnaren med stort mod och ett passionerat ledarskap hållit fast vid den redaktionella integriteten, fått medarbetarna med sig och vunnit deras förtroende så att alla arbetar mot samma mål. Ett till synes lika enkelt som genialiskt grepp.
Källa: TU