• Thorbjörn Lundin är helnöjd med sin elbil av märket Tesla. "Det här är framtiden, helt klart", säger han. Foto:
  • Tankluckan, eller snarare laddluckan. Foto:
  • Skärmen visar bränsleförbrukning, närmaste laddställe, hur många mil till batteriet räcker, och mycket annat. Foto:
1/

"Det här är framtiden, helt klart".

Katrineholm

– Vi behöver inte invänta framtiden. Den är här, säger Thorbjörn Lundin, nöjd elbilspendlare.

I tre år har han pendlat med elbil, från arbetet som advokat i Katrineholm, till många orter i Sörmland och Mälardalen och till hemmet i Stockholm. Hans elbil, en Tesla S, har ett batteri på 90 kilowattimmar. Bilen drar mellan 1,5 och 2 kwh per mil, vilket betyder att han kan köra 45 mil på en laddning. Även Thorbjörn Lundins förra bil var eldriven, men av märket Nissan Leaf. Det som avgör hur långt man kan köra är storleken på batteriet.

— Det var ett politiskt beslut att skaffa elbil. Man påverkas av miljödebatten och jag började fundera på vad jag kunde göra. Att köra elbil var ett sätt. Jag hade behov av att kunna åka till Nyköping, Norrköping, Eskilstuna och Örebro och även till Stockholm på en laddning. I "Leafen" var det bara 24 kwh batteri, men jag har aldrig blivit stående med tomt batteri, säger han.

En stor fördel ser Thorbjörn Lundin i att elbilarna fått honom att lugna ner sig som förare.

— Jag stressar ofta i jobbet, men med elbil håller man hastighetsbegränsningarna för att spara batteri. Den förra bilen måste jag ladda oftare. Då fick jag stanna, ta en kaffe, kolla telefonen, vara social. Tempot blev lugnare.

En annan fördel är att bilen är tyst.

— Jag hör fågelkvitter nu. Det skulle vara svårt att gå tillbaka till fossilbilar.

Vid ett tillfälle under de tre åren han kört elbil har batteriet nästan tagit slut.

— Då var jag nere på tre procent. Men två hål i väggen finns på många ställen.

På många håll finns det möjlighet att gratisladda, till exempel på Teslas egen laddstation vid Sillekrog på E4. På en del andra ställen kostar det, ungefär 5 kronor per kwh.

Trots att Tesla funnits i några år på den svenska marknaden, får bilen mycket uppmärksamhet.

— Jag var hos en kompis i Lidköping och hon fick köra. Hon ropade "folk tittar ju efter oss!", säger Thorbjörn Lundin.

Inuti är bilen ganska lik vanliga sportiga bilar. GPS-skärmen i mitten är stor och har massor av funktioner. Thorbjörn Lundin kan se var laddstationerna ligger och hur många som använder dem. Skärmen berättar att "Supercharger" i Arboga har fyra lediga platser, till exempel. Bilen har också teknik för att kunna köra helt själv, utan att föraren håller i ratten, men den sortens körning är inte tillåten i Sverige än.

— Om man kör med autopilot följer bilen hastighetsbegränsningen och styrs av linjerna i vägen. Den kan inte läsa trafikskyltar än.

Läs också

( 2 st )

Läs mer om dessa ämnen

KatrineholmBilar
Relaterat

Mest delat denna vecka