Katrineholm kan både bevara träd och bygga cykelbana

Att skapa trygga och säkra cykelstråk i kommunen är av största vikt för att göra det möjligt för fler att ställa bilen.

Att skapa trygga och säkra cykelstråk i kommunen är av största vikt för att göra det möjligt för fler att ställa bilen.

Foto: Jimmy Persson och Vilma Hedlund

Replik2022-05-02 19:04
Det här är en replik. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på Kurirens ledare ”Enögt trädkramande får inte hindra cykelbana” (28/4).
 

Med ökad kunskap om hur saker och ting hänger ihop kan vi åstadkomma bättre lösningar. Det är inte minst aktuellt när det gäller stadsplanering. 

Miljöpartiet vill skapa ett grönare Katrineholm, på många olika sätt, inte minst när det gäller skogar, träd och grönska. I takt med att de negativa effekterna av klimatförändringarna blir allt tydligare behöver vi göra mycket mer för att motverka dessa. 

När det gäller utformningen av Fredsgatan mellan Vasavägen och Hantverkargatan menar vi att det borde gått att ta hänsyn till såväl behovet av cykelbana som bevarandet av de träd som växte på gatans norra sida, men som nu är nedsågade. 

Att skapa trygga och säkra cykelstråk i kommunen är av största vikt för att göra det möjligt för fler att ställa bilen. Men som vi tidigare påpekat är det samtidigt viktigt att se till helheten, vilket i detta fall handlar om att bevara träd och grönska som har stor betydelse, och kommer få ännu större betydelse i framtiden med tanke på klimatförändringarna. 

Med tanke på den typ av ombyggnationen som gjorts av gator på andra håll i Katrineholm borde det inte ha varit omöjligt att behålla nuvarande trottoar på norra sidan av gatan, samt den trädrad som nu är nedsågad för att istället ta större del av gatan i anspråk för den nya cykelbanan. Detta hade inneburit att gående och cyklister dessutom skiljts åt vilket skulle bidragit till ökad säkerhet för fotgängarna. 

I vårt budgetförslag för Katrineholms kommun 2022 skriver vi bland annat att fler gator skulle ”kunna stängas av för biltrafik för att främja framkomligheten för gående och cyklister.” Om det skulle fungera för den gata som nu byggs om måste naturligtvis utredas och prövas. Ett alternativ skulle kunna vara att enkelrikta gatan. Eftersom korsningen Fredsgatan/Hantverkargatan samt Hantverkargatans förlängning i riktning mot vändzonen vid Apoteket är gåfartsområde (vilket väldigt få bilister verkar ha uppmärksammat) vore det bra om den aktuella ombyggnaden medverkar till att kraftigt sänka hastigheten in i området från öster.

Miljöpartiets framtidsvision är en stadskärna som präglas av gångstråk och cykelbanor, och inte minst, många träd och mycket grönska. Detta har skapat mycket attraktiva stadskärnor på andra håll och vi är övertygade om att det även skulle göra det i Katrineholm. 

Nicklas Adamsson
Gruppledare Miljöpartiet i Katrineholm