I Sofia Norén Berglunds undervisning av Viggo Hultin, Natalie Skenström och Peter Lampa och de andra i klass 4d funkar dataspelet Minecraft som stöd för att lära bråk, en läxa kan bestå av att se ett Youtube-klipp och en redovisning kan bli en film. Foto:

"Det digitala tar in världen i klassrummet"

Forssjö

Läraren Sofia Norén Berglund kan bli den som får ta emot lärarpriset Guldäpplet i oktober. Här handlar det om att prisa lärare som utvecklar skolan och pedagogiken med digitala verktyg och arbetssätt.

Nytt för höstterminen är att digital kompetens finns med som ett krav i läroplanen. Skolan ska rusta alla elever med digital kompetens. Ingen märkligt och fullständigt naturligt, menar Sofia Norén Berglund.

– Det är barnens vardag. De lever i ett digitalt samhälle. Det digitala är så stor del av deras liv och det är oerhört viktigt att kunna navigera säkert och kunna använda de verktyg som finns, säger hon och menar att här ska skolan bidra.

Hon blev lärare för att hon gillar att undervisa och hon vill vara med och ge barnen en del av det som de behöver inför vuxenlivet. Bidra till en del av deras utveckling. Och här är alltså den digitala kompetensen en självklar pusselbit för henne och det är därför hon nominerats till Guldäpplet, priset som delas ut till lärare som förnyat lärandet med stöd av it och som inspirerat såväl den egna skolan som i större sammanhang.

För Sofia Norén Berglund har den digitala kompetensen varit en del av undervisningen sedan Katrineholms kommun startade sin en-till-en-satsning för några år sedan. Den innebär att alla elever från ettan och uppåt får tillgång till en egen digital plattform och alla pedagoger får kompetensutveckling i det digitala.

– Jag blev överlycklig att man förstod kraften i de digitala verktygen och hur det gör att undervisningen kan anpassas bättre till allas olika behov. Det var som att få ett nytt jobb, säger hon och menar att klivet från en situation med några få, gamla stationära datorer till detta var enormt.

Klivet in i det digitala menar hon också har ökat elevernas lärlust och språk- och kunskapsutveckling.

– Man kan vara kreativ på ett helt annat sätt och de elever som behöver särskilt stöd ges helt nya möjligheter. De får en mer anpassad undervisning utifrån hur samhället ser ut i dag, och vi får ett nytt jobb.

– Något som är viktigt i skolan är språkförmågan och skrivförmågan, säger hon och berättar om hur hon i dag använder appar som möjliggör för eleven att dela texten med henne och klasskompisarna från start och få feedback under skrivandets gång.

– Kvaliteten på texten har ökat avsevärt. Många har jättefina berättelser inom sig, men de kommer inte ut med pennan.

De digitala texterna, som ibland presenteras tillsammans med bilder och filmklipp, delar eleverna också i det e-bibliotek som Sofia Norén Berglund har startat på Forssjö skola. E-biblioteket kan nyttjas av hela världen och här finns allt från matteböcker och faktatexter till berättelser som går att läsa på engelska. Allt skrivet av eleverna själva.

– Vitsen med det digitala är att det öppnar upp, tar in världen i klassrummet. Det gör eleverna mer motiverade. För barn ska det vara på riktigt, säger hon och pekar också på nätverket av elever på skolan som funkar som ambassadörer i sina klasser och bidrar till fortsatt digital utveckling.

27 september avslöjas om Sofia Norén Berglund är en av tre slutfinalister. Priset delas sedan ut 29 oktober.

Sofia Norén Berglund

Ålder: 41

Bor: Björkvik

Gör: Jobbar som 1-6-lärare på Forssjö skola, förstelärare med uppdrag att utveckla de digitala verktygen, en av kommunens lärspridare inom informations- och kommunikationsteknik.

Favoritämne: Svenska

Gör på rasten: Sitter gärna och pratar med mina kollegor och tar en kopp starkt, svart kaffe.

Aktuell: Kan få stiftelsen Yngve Lindbergs minnes lärarpris Guldäpplet.

Läs också

( 3 st )

Läs mer om dessa ämnen

Katrineholms kommunForssjöDataspelDatorerITskola och utbildning
Relaterat