Landsbygden får betala för sänkt skatt i storstaden, heter det tillspetsat. Ebba Busch Thor (KD) ägnade sig åt sådant i sitt tal på partiets kommundagar i Örebro i helgen.

Oppositionslust har ofta ingen lag. Men det är ändå ovant att se M och KD angripa en S-MP-regerings skattepolitik från vänster.

Och när man tittar på substansen i kritiken blir det tunt. Höjda skatter på drivmedel, som påverkar särskilt dem ute i landet som kör mycket bil, ställs mot avskaffad värnskatt som i huvudsak betalas av storstadsbor.

Titta då på beloppen. Det som hittills är känt är att den automatiska årliga höjningen av skatten på bensin och diesel, som togs bort i M-KD-budgeten, återinförs. För ett hushåll som kör en ganska stor normalförbrukande bensinbil 3 000  mil per år, vilket är en bra bit över snittkörningen, betyder det runt 50 kronor i månaden i ökad kostnad. För den som kör en motsvarande dieseldriven bil landar det på cirka 30 kronor.

Det är inte heller sannolikt att avskaffad värnskatt blir den enda sänkningen av skatt på inkomst framöver. I slutändan kommer bilförarna att kompenseras för höjd drivmedelsskatt, helt eller delvis, med sänkt inkomstskatt.

Att just Kristdemokraterna gör en stor sak av påstådd ojämlik skattefördelning mellan regioner och hushåll är också oerhört fräckt. KD ligger bakom den kraftigt sänkta fastighetsskatten, som sannolikt innebär den största omfördelningen av skatt mellan storstad och landsbygd i modern tid.

Den som äger en miljonvilla i Vingåker betalar nu samma skatt – för närvarande högst 7 812 kronor per år – som den som äger en tiomiljonersvilla i Stockholm. Om tiomiljonersvillan är nybyggd är ägaren helt skattebefriad i 15 år. Tala om orättvisa.

Kristdemokraterna är långt ifrån ensamma om att försvara denna ordning, men av alla partier var det de drev hårdast på för dess införande. Det kan vara bra att komma ihåg nästa gång Ebba Busch Thor tar till brösttoner om orättvis beskattning.