Insändare Bensinupproret får nya sympatisörer hela tiden och det är inte konstigt, när en klimatpolitik för minskat bilåkande bedrivs med bara piska och inga morötter. Samtidigt är klimatförändringarna ett riktigt hot och drabbar bonden mycket hårdare än bloggaren.

Höjda bensinskatter utan nya möjligheter kommer inte att funka. Kollektivtrafiken har stora förutsättningar att ta över efter massbilismen – över hela Sverige. Men då krävs även ett kollektivtrafikuppror.

I glesbygd kommer inte bussar med tidtabell vara effektivt. Däremot behövs gemensamma avgiftsfria byabussar – där turer anpassas efter behov och byborna är en del av lösningen. Detta har exempelvis testats i västernorrländska Kölsillre.

I mindre kommuner och städer finns det mängder av exempel på kollektivtrafik som byggts ut och avgiftsbefriats. I Avesta var de flesta nya bussresenärer tidigare bilister. Men på andra håll, som längs med Frykdalsbanan i Värmland, dras stationer in och fler tvingas in i bilberoende.

I storstäderna skenar avgiftstrycket: göteborgarna väntas få 20 procent dyrare månadskort i augusti. Hela landet får betala för mångmiljardcirkusen Förbifart Stockholm, medan kollektivtrafikanterna där ansätts med högre priser och hetsjakt på dem som inte har biljett.

Situationen ser olika ut beroende på var man bor – men behovet av en utbyggd och fri kollektivtrafik har vi gemensamt. Det blir ett alternativ till att fortsätta bränna fossila bränslen ända in i kaklet.