Turister och äldre är två grupper som får det extra svårt när allt fler inrättningar blir kontantlösa och bankerna inte vill ha att göra med fysiska pengar längre.

Det är bra på många sätt och ofrånkomligt att många tjänster blir digitala och att man kan betala med kort, Swish, via appar eller på andra sätt. Bekvämt för många men allt svårare för de som står utanför systemen. I och med att bankerna drar in sina kontor och slopar sina serviceboxar blir det besvärligt för handel och service att hantera kontanter. Man möts allt oftare av skylten ”kontantfri”.

Det finns bortemot en miljon människor i landet som inte har tillgång till eller använder internet, bankID eller kortbetalningar. Pensionärsorganisationerna och andra gör omfattande insatser för att få fler äldre att kunna använda alternativ till kontanter men ännu så länge finns det många som är beroende av att betala på traditionellt sätt. Det är för tidigt att helt slopa kontanthanteringen. Det är cyniskt att lämna en stor grupp äldre människor utanför viktiga samhällsfunktioner.

Kontantförsörjningen borde åter bli ett statligt uppdrag så att bankerna kan åläggas att upprätthålla service för kontanter och inte lämna hela samhällen utanför. Tjänsten att kunna betala med pengar kan inte fasas ut i snabbare takt än att äldre, och andra som står utanför digitala betalningssätt, får möjligheter att hänga med.

Bristen på säkerhet i nya betalningssystem är också en hämmande faktor för många äldre. Bedragare som utnyttjar äldre med kort och koder på villovägar gynnar inte heller alternativen till kontanter. Sårbarheten med enbart digitala betalsystem är dessutom stor och i händelse av omfattande elavbrott slås dessa funktioner lätt ut.

Leif Kindblom, distriktsordförande för SKPF Pensionärerna i Sörmland