Replik Det är inget nytt att Miljöpartiets förankring på landsbygden är svag, det är bara att gå till valresultaten från 2018. Men när två ledande miljöpartister, Lorentz Tovatt och Karolina Skog, försöker förklara att landsbygden inte skulle dra nytta av sänkt skatt på drivmedel, ja då undrar man om de över huvud taget har varit där (debattsidan, 14/10).

Alla som tankar bensin eller diesel tjänar förstås på sänkt bränsleskatt, oavsett var man bor, men det är just på landsbygden som det kan vara svårt att hitta alternativ. Bilen behövs för att livspusslet ska gå ihop.

Något förenklat står Sverige för ungefär en promille av världens utsläpp av växthusgaser, transportsektorn för en tredjedel av detta. Och bidraget från bilåkande gles- och landsbygdsbor i Sverige är så försvinnande litet att det faktiskt inte är rimligt att lägga all världens katastrofer på deras axlar. Vi i Sverigedemokraterna motsätter oss att man ska tvingas flytta från hus och hem för att uppfylla orealistiska idéer, som formuleras av tunnelbaneåkande miljöpartister.

Tovatt och Skog framhåller att man sänker skatten på landsbygden, en reform som kostar statskassan 1,4 miljarder. Det hamnar ju i skuggan av att man tar bort värnskatten, väsentligen till förmån för höginkomsttagare i städerna. Detta till en kostnad av 6 miljarder – mer än fyra gånger så mycket! Dessutom omfattar skattesänkningen inte alla landsbygdskommuner, utan bara norra och mellersta Sveriges inland. 

Sverigedemokraterna avvisar båda dessa reformer till förmån för en mycket bredare skattesänkning på 10 miljarder, riktad mot låg- och medelinkomsttagare i hela landet.

För den som har några mil till jobbet och använder bilen i sin vardag skulle en prissänkning på 1,13 kronor per liter drivmedel (skillnaden mellan SD:s och regeringens politik) vara en större ekonomisk lättnad än 137 kronor i månaden (regeringens föreslagna skattesänkning). Dessutom innebär SD:s budgetförslag även sänkt inkomstskatt med i typiska fall 1200-1400 i månaden.

Biogas och elektrifiering av transportsektorn är i princip bra. Men biogasens potential är begränsad och vi måste inse att elbil i första hand är ett alternativ i tätorterna. Återigen missar Miljöpartiet landsbygdsperspektivet.

Miljöpartiet har alltså inte så många röster att förlora på landsbygden, vilket kanske förklarar den nonchalanta hållningen. Frågan är dock hur länge Socialdemokraternas och Centerpartiets väljare på landsbygden accepterar Miljöpartiets inflytande.

Oscar Sjöstedt (SD)

Ekonomisk-politisk talesperson

Martin Kinnunen (SD)

Miljöpolitisk talesperson