Det är i namnet framgången sitter

Krönika

En stor del i ett företags framgångar sägs bero på vilket firmanamn man använder sig av.

Det här är en krönika. Det är skribentens personliga åsikter som förs fram i texten, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Katrineholms-Kuriren med journalistik.

Några av mästarna finns i yrkeskategorin frisörer. Där har man genom åren sprungit på fantasifulla namn som Hår & Häpna, Klipporama, Huvudkontoret, Agaton Sax, Självfallet, Håroskopet och Skalbolaget.

Utomlands har man också tagit fasta på ordvitsar som Jack the Clipper eller Love is in the hair.

Några som låter som utländska frisörer, men som helt klart är svenska är: Finns hair och Hairligt.

Ja, de är fantastiska de där klipparna. Men det finns andra kategorier som är påhittiga, som matställen. Ni har väl varit på kebabstället Abra kebabra eller thailändska Thai Tanic?

Till maten vill man ha ett gott vin, då kanske Amys Winehouse kan tillgodose dina önskemål?

När du sedan vill ekipera dig med ett par nya byxor kanske ett besök på Indiana Jeans äventyrsbutik kan vara stället för dig.

Men det allra bästa firmanamnet tycker jag finns i Norrköping, där jag bor. En dag besökte jag Idrottsparken och gick och letade efter en person när det kom en kille som jag frågade om vägen. Han pekade på en dörr 50 meter bort och gick åt andra hållet. När jag kom fram en halvminut senare öppnade samma kille dörren för mig! Fast jag tydligt sett honom gå åt andra hållet och omöjligt kunde ha hunnit före mig på de 50 meterna.

Det visade sig att de var tvillingar och så otroligt lika att det inte gick att skilja dem åt. Det hade tydligen också slagit grabbarna som affärsidé. De startade en flyttfirma, där bara namnet borde garantera dem hur många jobb som helst.

Vad firman heter?

"Lika som bär", naturligtvis!

Helt genialiskt!

Läs mer om dessa ämnen

Krönika