I december invigdes de nya MĂ€lartĂ„gen pĂ„ strĂ€ckan Ărebro till Stockholm, via Eskilstuna. SJ, som kör tĂ„gen pĂ„ uppdrag av MĂ€lardalstrafik, stötte dock pĂ„ problem i januari dĂ„ en försenad tĂ„gbesiktning gjorde att en planerad utökning av trafiken med fyra turer mellan Eskilstuna och Stockholm sköts fram.
â Vi hade en plan om att ha ett visst antal fordon vid den hĂ€r tidpunkten, men vi har inte fĂ„tt in den mĂ€ngden Ă€nnu vilket gör att vi har en förskjutning pĂ„ den tĂ€nkta tidtabellen, sa SJ:s affĂ€rschef Christer Litzell till tidningen dĂ„.
Problemet ska nu vara löst och den planerade trafikökningen drar igÄng pÄ mÄndag, men en konsekvens blir att den planerade trafikstarten mellan Hallsberg och Stockholm försenas nÄgra veckor. NÄgot exakt datum hade inte spikats, men det har talats om mitten av februari.
â Förhoppningen Ă€r att komma igĂ„ng i slutet av februari eller början av mars. Det vi gör nu Ă€r att trafiksĂ€tta Svealandsbanan med full trafik. NĂ€r vi fĂ„r ytterligare tĂ„g sĂ„ blir det till Sörmlandspilen, sĂ€ger Sanna Carlsson, marknadsansvarig pĂ„ MĂ€lardalstrafik.
De nya MÀlartÄgen ersÀtter SJ:s svarta loktÄg som gÄr mellan Hallsberg och Stockholm, och stannar i VingÄker, Katrineholm, Flen, Gnesta, SödertÀlje och Flemingsberg. Linjen gÄr i dag under namnet "SJ Regional". De nya tÄgen kan köras i 200 kilometer i timmen, jÀmfört med de gamla som klarar maximalt 160 kilometer i timmen.
Efter VÀstra stambanan vÀntar nya tÄg för Nyköpingsbanan "till sommaren eller hösten", och till sist Àven för linjen mellan Linköping och Sala till vintern.
â Vi fyller pĂ„ den ena banan efter den andra i stĂ€llet för att ha lite olika trafik pĂ„ olika banor, sĂ€ger Sanna Carlsson.
Förutom att tÄgen har ny fÀrg, tvÄ vÄningar och förhoppningsvis lite bekvÀmare stolar ska resenÀrerna inte mÀrka sÄ mycket av förÀndringen, Àr tanken. Biljettsystem och priser Àndras inte, och varumÀrket SJ Regional hÀnger med fram till att alla 33 tÄgsÀtt Àr i trafik pÄ de fyra linjerna. SJ har uppdraget att köra tÄgen fram till 2021.
MĂ€lardalstrafik Ă€gs av regionerna Sörmland, Stockholm, Uppsala, VĂ€stmanland, Ărebro och Ăstergötland. Syftet med bolaget, som startades redan 1991 under namnet TĂ„g i MĂ€lardalen AB, Ă€r att fĂ„ till bĂ€ttre pendlingsmöjligheter i de berörda regionerna.