Två politiker väljer att följa strömmen

De är inte så många, men de är entusiastiska och väljer att köra en bil som går på el. Åke Tholin (V) och Linus Larsson (MP) är två elbilsägare som vill påverka och samla fler elbilskörare för gemensamma aktiviteter och som intressegrupp.

Inte helt överraskande är det ett par stickkontakter som möter en elbilsägare som ska tanka.

Inte helt överraskande är det ett par stickkontakter som möter en elbilsägare som ska tanka.

Foto:

Vingåker2017-03-22 11:00

Elbilen är på frammarsch. Allteftersom bilindustrin utvecklar elbilskonceptet med längre körsträckor och pålitliga bilar som i stort är att köra som en traditionell bensinare finner marknaden också nya köpare.

Att tänka på miljön och klimatförändringar i samband med bilkörning är i högsta grad viktigt. Det anser Åke Tholin som nyss köpt sig en elbil, som han kommer att arbetspendla med. Han arbetar i Örebro och med ett laddat batteri kan han köra 12 mil. Han oroar sig inte för att få elstopp på vägen, eftersom det finns möjlighet att ladda hemmavid och vid jobbet.

Miljötänket stoppar inte vid att han nu köpt en begagnad elbil, huset värms upp av solfångare och familjens el som man behöver köpa in utöver den egna produktionen är också solel.

De har kvar en bil som går på traditionellt drivmedel, men det är främst en infrastrukturfråga slår Tholin fast. Om det fanns fler eluttag för elbilladdning går det att klara sig med en modern elbil, slår han fast.

Men för att ta Vingåker som exempel har kommunen satt upp en laddningsstation vid Outletområdet. Men varför är det inte en snabbladdande apparat, frågar Tholin sig.

‒Om man ska ladda när man handlar ett par timmar på outleten räcker inte det.

10-12 timmar tar det att ladda upp batterierna till 80 procent. Med snabbladdare en halvtimme.

Tholin och Linus Larsson smider nu planer på att starta en elbilsförening i Vingåkers kommun. Dels för att träffa likasinnade entusiaster, och kanske likt moppeklubben ta sig en runda någon helg, men även för att bli en organiserad påtryckningsfaktor för att kommunen eller någon privat entreprenör ska installera snabbladdare på strategiska punkter i kommunen.

En tanke, betonar Tholin, kan vara att ha snabbladdare vid kommunhuset, och att kommunen köper in elbilar som laddas under arbetstid och övrig tid kan andra nyttja. Antalet miljöbilar i kommunen ligger på 1,6 procent vilket är sämst i länet och kan jämföras med rikssnittet som ligger på 4 procent. Om politikern anammar Tholins förslag kan antalet miljöbilar öka även i Vingåker.

Etanol

Försäljningen av etanol E85 har under senare år drastiskt minskat. Branschen pratar om en omfattande nedgång, och försäljningen av E85 har halverats under 2016. E85 är ett dyrt drivmedel i jämförelse, vilket gör att många väljer bensin i stället.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om