HÀndelsen, som nu har anmÀlts till AllmÀnna reklamationsnÀmnden, utspelade sig redan 2020. VingÄkersbon, som hade lurats pÄ en stor summa pengar, kontaktades pÄ nytt via telefon. En man presenterade sig som en aktör som skulle kunna hjÀlpa den lurade att fÄ tillbaka pengarna.
Han visade bilder pÄ internet som skulle förestÀlla den förlorade summan, 17 000 dollar. Mannen, som anvÀnde falskt namn, ville betala igen pengar frÄn tidigare hÀndelser i en annan bank. VingÄkersbon tvivlade pÄ sanningshalten, men mannen var pÄstridig och menade att det bara var att följa hans instruktioner.
MÄlsÀgaren hade tvÄ bankkonton, ett privat och ett föreningskonto som hörde till en förening i VingÄker. Det visade sig att de utlovade 15 000 kronorna kom in pÄ privatkontot. Men pengarna hade i sjÀlva verket överförts frÄn föreningskontot till privatkontot. Dessutom stals pengar pÄ föreningskontot.
Banken lÀgger enligt anmÀlaren skulden helt pÄ bankkunden och den senaste gÄngen VingÄkersbon klagade pÄ banken var den 18 december.
I anmÀlan till AllmÀnna reklamationsnÀmnden uppger personen att banken inte erbjuder en sÀker konstruktion för sin internetbank.
Kravet som framförs Àr att fÄ pengarna tillbaka. "Sveriges befolkning fÄr dagligen tusentals pÄringningar frÄn skurkar pÄ nÀtet. NÄgot mÄste göras. Bankerna mÄste inse att de verkar pÄ 2000-talet", skriver anmÀlaren.