Telefonbedragare tömde VingÄkersföreningens konto

Efter ett tidigare bedrÀgeri kontaktades en föreningsföretrÀdare i VingÄkers kommun pÄ nytt. Den okÀnde mannen ville hjÀlpa till att fÄ pengar tillbaka. I stÀllet tömde mannen det föreningskonto som den uppringa personen ansvarade för.

Bedragaren lurade till sig föreningens pengar och nu har VingÄkersbon gjort en anmÀlan till ARN.

Bedragaren lurade till sig föreningens pengar och nu har VingÄkersbon gjort en anmÀlan till ARN.

Foto:

VingÄker2023-01-14 15:05

HÀndelsen, som nu har anmÀlts till AllmÀnna reklamationsnÀmnden, utspelade sig redan 2020. VingÄkersbon, som hade lurats pÄ en stor summa pengar, kontaktades pÄ nytt via telefon. En man presenterade sig som en aktör som skulle kunna hjÀlpa den lurade att fÄ tillbaka pengarna.

Han visade bilder pĂ„ internet som skulle förestĂ€lla den förlorade summan, 17 000 dollar. Mannen, som anvĂ€nde falskt namn, ville betala igen pengar frĂ„n tidigare hĂ€ndelser i en annan bank. VingĂ„kersbon tvivlade pĂ„ sanningshalten, men mannen var pĂ„stridig och menade att det bara var att följa hans instruktioner.

MĂ„lsĂ€garen hade tvĂ„ bankkonton, ett privat och ett föreningskonto som hörde till en förening i VingĂ„ker. Det visade sig att de utlovade 15 000 kronorna kom in pĂ„ privatkontot. Men pengarna hade i sjĂ€lva verket överförts frĂ„n föreningskontot till privatkontot. Dessutom stals pengar pĂ„ föreningskontot.

Banken lĂ€gger enligt anmĂ€laren skulden helt pĂ„ bankkunden och den senaste gĂ„ngen VingĂ„kersbon klagade pĂ„ banken var den 18 december. 

I anmÀlan till AllmÀnna reklamationsnÀmnden uppger personen att banken inte erbjuder en sÀker konstruktion för sin internetbank.

Kravet som framförs Àr att fÄ pengarna tillbaka. "Sveriges befolkning fÄr dagligen tusentals pÄringningar frÄn skurkar pÄ nÀtet. NÄgot mÄste göras. Bankerna mÄste inse att de verkar pÄ 2000-talet", skriver anmÀlaren.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!