Idag finns det ingen möjlighet att köpa biljett till tÄget varken hos ombud eller i automat i VingÄker. Om en resenÀr vill köpa en tÄgbiljett mÄste han eller hon anvÀnda en app pÄ sin mobiltelefon.
â Folk springer ofta in till min kiosk och frĂ„gar om det finns tĂ„gbiljetter att köpa, men tyvĂ€rr finns det ingenstans i VingĂ„ker man kan köpa biljett lĂ€ngre, sĂ€ger Amal Jasm.
ResenÀrer som ska resa mÄste dÄ antingen hitta nÄgon annan som kan köpa en biljett Ät dem, eller helt enkelt avstÄ frÄn att köpa en biljett.
â Man mĂ„ste köpa en biljett via appen, sĂ„ utan mobiltelefon Ă€r man körd. DĂ„ fĂ„r man ta sig till Katrineholm och sen vidare, för dĂ€r har man biljettautomater. Vi hade en automat för typ fyra Ă„r sedan, sĂ€ger Amal Jasm och fortsĂ€tter:
â NĂ€r Movingo tog över sĂ„ togs SJ:s biljettautomater bort. VingĂ„kers station Ă€r sĂ€mst i hela Sverige. De har nĂ€stan alltid stĂ€ngt i vĂ€nthallen, sĂ„ nu pĂ„ vintern finns det ingen möjlighet att vĂ€rma sig medan man vĂ€ntar pĂ„ sitt tĂ„g.
MÀlardalstrafik ansvarar inte för sjÀlva för verksamhetens biljettförsÀljning.
â SJ Ă€r ansvariga för placering av biljettautomater och tillgĂ€ngliga biljettombud, sĂ€ger Katarina Myrberg, pressansvarig pĂ„ MĂ€lardalstrafik.
Tidningen kontaktade Àven SJ:s presskommunikatör Jonas Olsson för en förklaring.
â Jag har inte fĂ„tt tag i den som kan hjĂ€lpa oss med fakta. Men jag bevakar frĂ„gan och svarar sĂ„ snart jag vet mer, svarar han i ett mejl.