Snabbare planering gagnar brukaren

När teknik är inblandad kan det krångla, särskilt i början, det vet alla som provat. Men det avskräcker inte.

Vingåker2015-07-10 11:04

– Det har varit lite teknikstrul så här i början. Det ser jag inte som ett problem, säger äldreomsorgschefen Karina Mattsson, om fortsättningen för projektet.

Hon konstaterar också att det kommer att gå smidigare när alla är vana vid den utrustning som krävs för att genomföra vårdplanering på distans.

– Jag tycker det är väldigt enkelt. Sjukhuset ringer upp. Det är bara att svara, säger biståndshandläggaren Alma Mehmedovic.

Att ta tekniken till hjälp är något som kommer mer och mer framhåller Karina Mattsson.

– Det är klart att det fanns funderingar som 'hur ska det här bli?' och 'det blir inte så personligt'. Jag tycker att det har gått över förväntan, säger hon.

Karina Mattsson framhåller också att distansmötena kan göra att man kan planera för hemkomsten ett par dagar tidigare, och till exempel hinna få hem hjälpmedel eller medicin som måste beställas.

– Då är det kanske klart när brukaren kommer hem.

Det är brukaren/patienten själv som bestämmer om vårdplaneringen ska ske på traditionellt vis eller med hjälp av tekniken, framhåller hon. Möten på distans passar inte alla.

Hälso- och sjukvårdslagens krav på en god vård innebär bland annat att vården ska vara lättillgänglig och bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om