Så påverkades Vingåker av driftstörningarna

Tekniska problem i nätdriften gjorde att internet och telefoni, under nästan ett helt dygn, låg nere i stora delar av kommunen. Främst drabbades Telias kunder, vilket medförde problem för kommunverksamheten, handlare och privatpersoner.

Vingåker2016-11-21 09:50

Från söndag morgon till och med måndag morgon, nära 24 timmar, pågick driftstörningarna i Telias nät för bredband och telefoni. Felet, som bara berörde boende i Vingåkers kommun, berodde på ett tekniskt fel i en hårdvara.

– Det var någonting som gick sönder i våra nät och vi hade personal som direkt fanns på plats för att avhjälpa felet. Men eftersom det dröjde att få fram rätt ersättningsdelar tog servicearbetet längre tid än vi först beräknat, säger Irene Krohn, presschef på Telia.

Telia ändrade sina prognoser för när det släckta nätet skulle fungera igen ett flertal gånger under söndagen. När bredband och telefoni låg nere påverkades en rad verksamheter. Kommunikationschefen Maria Pestrea på Vingåkers kommun fick reda på det omfattande driftsfelet i söndags vid lunchtid:

– Det var vår tjänsteman i beredskap som hörde av sig till mig och sa att det inte gick att använda internet överhuvudtaget. Våra telefoner fungerade heller inte. Av våra verksamheter drabbades främst vår sociala omsorg, när personalen fick bekymmer att nå varandra. Brukarnas trygghtetslarm påverkades inte den här gången, men vi var beredda på att det skulle kunna inträffa. Allt detta gjorde att vi var tvungna att gå upp i höjd beredskap.

Kommunen, som gick ut med ett meddelande om driftstörningarna på sin Facebooksida under söndagen, har dock färsk erfarenhet från nättrassel. Senast i början av oktober skedde ett liknande avbrott i mobil- och telenätet.

– Då investerade vi i separata sim-kort till våra telefoner, med andra operatörer än våra vanliga, som gör att vi kan nå varandra ändå.

Maria Pestrea hade kontakt med Telia löpande under tiden för driftstoppet.

– Jag fick flera gånger svaret av Telias personal att det berodde på tekniska problem, men att det gick nästan ett dygn innan felet åtgärdades är inte okej.

Vidare påverkades handlare i Vingåker av nätet som låg nere. Maria Pestrea på kommunen hade bland annat kännedom om att verksamheten i OKQ8-macken och flera matbutiker försvårades. På Ica Cityhallen uppstod problem med kundernas kortbetalningar.

– Det blev en stökig söndag. Vissa kort fungerade helt enkelt inte, då kunde inte de kunderna betala och därmed inte alls handla. Det var också omöjligt att ta ut pengar i bankomaten med de betalkorten. Dessutom uppstod det problem med personliga erbjudanden i butiken som finns kopplade till korten, säger butikschefen Per Sköld.

Butiken satte under söndagen därför upp lappar i lokalen om vilka kort som inte fungerade att betala med.

Många läsare hörde av sig till tidningen både i söndags och under måndagen om ofungerande internet och telefoni. En av dem var Per Lindqvist, som bor på norr i Vingåker. Hans bredband gick exempelvis inte att använda.

– Ingen av mina apparater som är kopplade till nätet fungerade. Och det märks av eftersom jag är van vid att ha tillgång till och använda internet. Något senare kunde jag ringa upp Telia, som meddelade mig att det var ett större fel i en nod (kopplingspunkt för datortrafik, reds. anm) som påverkade hela Vingåkersområdet. Då tänkte jag i första hand på de samhällsfunktioner som riskerar att drabbas vid ett sådant här avbrott.

Via bekanta i andra kommuner försökte Per Lindqvist hålla koll när felet i nätet kunde åtgärdas, något som blev svårt eftersom han själv inte kunde nå Telias hemsida. Andra läsare som hört av sig till tidningen skriver att de tycker att Telias information om driftstörningen var bristfällig.

– Vi beklagar naturligtvis det inträffade och alla våra kunder har rätt att felanmäla och höra av sig till för att eventuellt få ersättning. Det här felet hade högsta prioritet för oss men vi hade otur med den reservdel som skulle bytas in och som inte kunde nå fram snabbare. Störningar i en sådan här stor omfattning händer relativt sällan, men saker kan gå sönder, så är det, säger Irene Krohn på Telia.

Uppgifter från flera läsare säger att inledningsvis drabbades Tele 2-kunder av störningarna i nätet, men att det felet avhjälptes fortare än Telia-kundernas. Enligt uppgifter till tidningen ska andra operatörers internet och telefoni ha fungerat bra.

Från och med måndagsmorgonen rapporterades felet på Telias nät vara avhjälpt. Både kommunens och handlarnas verksamheter kunde därefter pågå som vanligt.

Fotnot: I den ursprungliga texten stod att brukarnas trygghetslarm hade slagits ut under söndagen, vilket inte stämmer. Trygghetslarmen påverkades inte alls den här gången, men kommunen var beredda på att det kunde hända.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om