En knapp vecka före terminsstart samlades på Åbrogården ett 60-tal lärare som undervisar i matematik, för att få en första information om vad årets satsning innebär. Barn- och utbildningsförvaltningens chef Lena Furén kunde berätta att Vingåker är en av kommunerna som med stöd av statsbidrag genomför Matematiklyftet under första året i så kallat skarpt läge. Förra året räknades som en provperiod.
I korta drag handlar det om att lärarna själva hamnar på skolbänken för att hitta fler verktyg till att nå eleverna. Men det största arbetet görs i klassrummet, där nya insikter används för att utveckla undervisningen.
- Det är inte bara fokus på matte, utan också på hur viktigt det är med kompetensutveckling och med kolleger. Och att se allt det bra som görs, och släppa Jante, sa Lena Furén till de samlade pedagogerna.
- Inget slår en skicklig lärare!
Samtidigt konstaterade hon att tankar om liknande arbetssätt har funnits i kommunen förut, men aldrig genomförts. Men nu är det alltså dags.
De försämrade resultaten i matematik nationellt är främsta skälet till Mattelyftet. Vikande resultat kan ses även hos Vingåkers elever, även om en viss förbättring har kunnat skönjas senaste läsåret.
Lärarna Eva Karlsson, Mikael Pettersson och Stefanie Karlsson har utbildats till handledare för sina kolleger på Vingåkersskolorna. De kommer att fungera som stödpersoner och samtalsledare i Matematiklyftet.
Onsdagseftermiddagarnas planeringstid kommer att användas till samlingar, men huvuddelen av arbetet ska ske ute på skolorna i samarbete mellan kolleger och med eleverna.
- Det här är jätteangeläget, säger läraren Ola Gustafsson som vill delta i Mattelyftet för att hitta nya sätt att möta de sjunkande resultaten.
Både han och arbetskamraten Anki Krey ser fram emot att få inspiration till ett mer strukturerat sätt att arbeta. Att jobba konkret med matematik, bland annat med praktiska övningar genom så kallade NTA-lådor, är ett framgångsrikt sätt att väcka intresset för ämnet.
- Det har blivit mer reflekterande undervisning, säger Anki Krey.
Särskilda mattesatsningar är dock inget nytt för Vingåkers skolor.
- Vidåker har haft matteutvecklare som bland annat gjorde laborativt arbete, säger läraren Madeleine Hedenbergh.