Det tycker Skolinspektionen i en granskning av kommunens efterlevnad av reglerna och verksamhetens kvalitet.
Vingåker är en av 30 kommuner som fått ett riktat tillsynsbesök av Skolinspektionen. Gemensamt för kommunerna i tillsynen, är att de i januari–april i fjol hade den högsta andelen asylsökande barn i landet. I Vingåker fanns då cirka 75 barn i 6–19-årsåldern, vilket motsvarar sju procent av åldersgruppen totalt.
Enligt tillsynen lever kommunen upp till flera av de författningskrav som ställs på utbildning för asylsökande barn och barn som vistas i landet utan tillstånd. Den lokala erfarenheten av asylmottagning är mångårig och skolornas rutiner är väl inarbetade.
Men det finns några men. Dessa hör enligt kommunen samman med att antalet asylsökande har ökat betydligt under senare tid. Det medför att skolans resurser inte alltid räcker.
Till exempel har kommunen svårt att erbjuda berörda elever studiehandledning på modersmål. Detta är ett krav enligt skolförordningen och måste åtgärdas. Rektorerna som deltog i tillsynen vittnar om att elevernas möjlighet att nå betygsmålen försvåras betydligt av denna brist.
Vingåkers skolor uppfyller kraven på modersmålsundervisning. Däremot erbjuds inte i tillräcklig omfattning svenska som andraspråk i stället för svenska. Också detta motiveras från rektorshåll med bristande resurser. Larm och rapporter till kommunens beslutsfattare har inte hjälpt.
Den tredje punkten för skärpning handlar om att grundskolans rektorer måste fatta beslut om anpassad studiegång för elever som behöver det. Det är ett krav enligt skollagen.
Sådana beslut fattas i dag inte, eftersom anpassad studiegång har ansetts ingå i beslut om grupplacering för elever som går i förberedelseklass.