Ett år har gått sedan Vingåker inledde Matematiklyftet, en satsning som kommunen fått statsbidrag för att delta i. Svenska elevers resultat i matematik har sjunkit sedan 1990-talet i de internationella jämförelserna. Det var orsaken till att den svenska regeringen satsade 2,6 miljarder kronor på projektet Matematiklyftet för att genomföras 2012–2015. Vingåker är en av kommunerna som fick bidrag för att kunna genomföra detta "lyft".
På onsdagseftermiddagen hade de lärare som undervisar i matematik på skolorna i kommunens samlats i Åbrogården för en utvärderingsträff.
Lärarna Eva Karlsson, Mikael Pettersson och Stefanie Karlsson har varit handledare för sina kollegor under Matematiklyftet. Det är rörande överens om att satsningen varit mycket positiv.
– Vi kommer troligen att fortsätta i egen, lite mindre omfattning. Men vi får inget mer statsbidrag för det, säger Stefanie Karlsson.
Leena Lepp, arbetar som NO-lärare på Vidåkersskolan och undervisar i matematik. Hon är väldigt nöjd med Matematiklyftet.
– Det har varit jättebra. Jag har förändrat min undervisning tack vare det och mitt intresse för att våga prova nya saker har ökat. Vi har haft bra diskussioner i kollegiet där vi har fått många bra idéer på nya saker som vi kan prova. Det har varit väldigt givande, säger Leena Lepp.
Matematiklyftet har varit koncentrerat på fortbildning och vidareutbildning av lärare, och på hur undervisningen fungerar i klassrummet. Det kollegiala lärandet är basen i Matematiklyftet, lärarna har fått diskutera sin och andras undervisning men också och didaktiska frågor. Lärarna har fått läsa forskningsbaserade texter och därefter har man haft en diskussion om texterna. Diskussionerna beskrivs i utvärderingen som spännande, öppna och att alla har fått komma till tals och förståelsen har ökat när man tillsammans pratat om texterna.