Polisen i Vingåker har fått kännedom om en person som ringt till en äldre person, och utgett sig för att komma från kommunen som biståndshandläggare. I samtalet ska personen ha frågat om pågående utredningar kopplade till bistånd.
– Vi har inte fått in en anmälan, så det verkar vara förberedelse, säger Pirjo Svegréus, områdespolis i Vingåker.
Enligt polisen avbröts samtalet när personen hörde att det fanns anhöriga i bakgrunden.
Tidigare har personer också sagt sig ringa från 1177 vårdguiden eller polisen och bett om uppgifter.
– Det är jätteviktigt att inte lämna ut uppgifter. Till exempel vilka tider hemtjänsten kommer. Får man besök ska man alltid kräva efter legitimation, och en person man känner igen, fortsätter Pirjo Svegréus.
Tillvägagångsättet för att lura eller bedra personer ändras över tid. Under flera år har personer ringt äldre och utgett sig för att vara barnbarn och försökt lura till sig personuppgifter.
– Med tiden förändras sätten. Mycket riktar sig till äldre, så vi försöker nå ut till dem och be vänner och bekanta att informera sina äldre släktingar.
Tidigare har polisen varnat för så kallade covid-bedrägerier, där personer främst ringer äldre och uppger att de har fått tid för vaccinering. I samband med det har de bett om att få tillgång till bank-id eller andra personliga lösenord.