Först kom Sixten Gustafsson från Alf Jonssons åkeri med kronan på verket: en svartmålad plåtkonstruktion som visar Vingåkers skyline. Sedan kom Gunnar Rönnelin och Göran Andersson från Vytab, påbyltade mot blåsten och med en skylift för att göra jobbet.
Sedan gick det tämligen snabbt: Vingåkersskylten monterades i topp, 16 reklamskyltar för åtta centrumföretag därunder. Förlagan står, med liknande lutning, i Odensbacken.
– Nu får vi se hur den tas emot. Det viktigaste är att den är snygg, syns och är bra för kommunen, säger Jonas Wangenfors på Linderoths tryckeri.
Han har varit med och snackat skylt i sju, åtta år nu. Men han har hört sägas att den efterfrågades redan på 1990-talet. Snacket blev verkstad först efter 2012, då det bildades ett näringslivsråd i Vingåker.
– Rådet har varit drivande i frågan. Jag vet inte riktigt varför skylten har dröjt så, det har varit väldigt krångligt och väldigt kommunalt, säger Suzan Östman Bäckman, näringslivsansvarig vid kommunen.
Skylten står som symbol för en levande centrumhandel och är lokalt producerad av Linderoths, Vytab och KS bygg. Den ägs av kommunen men Wangenfors har skrivit hyresavtalen med företagen som skyltar för sig. Ett av dem, Vingåkers bilverkstad, ägs av Stefan Blomqvist:
– Kunder har vi så vi klarar oss. Men ser man från vägen vad centrum har att erbjuda, är chansen större att folk stannar till. Skylten är för Vingåkers skull.