Musikprojektet med tonvikten på språket

En, två, tre: gitarren slår an en sträng. Men inte bara hos musikörat. När Vingåkers femteklassare lustfyllt ger hals i skolprojektet Skriv och sjung, ligger tonvikten på språket.

Skrivsjung.jpg

Skrivsjung.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Vingåker2014-12-08 20:30

Femmorna i Sävstaskolan har fått något av en uppenbarelse.

Språket, deras alldeles egna, är så mycket mer än ett verktyg på skolgården, fotbollsplanen och i klassrummet: av språk kan ju spännande saker skapas, direkt ur hjärta och maggrop!

Som alldeles egna sånger.

Under tre veckor har femteklassarna i Sävstaskolan, liksom i kommunens övriga skolor, deltagit i Skriv och sjung. Det är ett Skapande skola-projekt, utformat av musikern James Hollingworth och introducerat i kommunen av Kulturskolan.

– Ytterst handlar det om att våga uttrycka sig i text och sång. Syftet är att stärka språket genom musiken, en kulturell yttring som eleverna sällan kommer i kontakt med på det här sättet, säger Hollingworth.

Han har bedrivit detta projekt i åtskilliga skolor i många kommuner under flera år. På måndagen kom han åter till Sävsta med sin gitarr; denna gång för en avslutande inspelning med skolans förberedelseklass.

Han hälsade också på i läraren David Stenbergs klass 5 Röd, där han har en mycket engagerad skara projektdeltagare.

– Det mest spännande var när vi skulle skriva texten. Det var något nytt, säger Olivia Lindström som skrivit egna sånger också på fritiden.

– De handlar om sådant som jag varit med om under dagen.

I Hollingworths projekt delas klasserna in i mindre grupper. Eleverna måste klara av att släppa på blygsamheten och samarbeta för att nå målet – att tillsammans skriva en egen sång.

– Efter att vi bestämt ett tema för sången får alla elever i uppgift att på en lapp skriva en textrad som rimmar. Utifrån detta skapar de första versen. Min utmaning är skriva melodin. Jag spelar och sjunger in första versen i min hemmastudio och tar sedan med mig sången tillbaka till eleverna.

Därifrån bygger eleverna och Hollingworth tillsammans vidare på sången som i färdig och inövad version slutligen spelas in på musikerns mobila studio.

Flera lärare på skolan vittnar om att projektet har fått eleverna att växa, både i sitt språk och i självförtroendet. Hollingworth blir extra glad när han märker att barnen också blir taggade i sitt musikintresse.

– När jag får höra att de efter projektet ska börja göra egna låtar i Garageband känner jag: "Yes"!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om