Det tidigare tillstÄndet för kalkbrytningen vid Forsby omfattade 190 000 ton per Är. I och med det nya tillstÄndet, som slagits fast i en dom i Mark- och miljödomstolen i Nacka tingsrÀtt, fÄr företaget bryta 300 000 ton per Är.
Men, tillstÄndet Àr förenat med en del villkor. Det som frÀmst kanske berör nÀrboende Àr krav pÄ att utfartsvÀgen frÄn kalkbrottet, mot vÀg 214, ska asfalteras. Det gÀller en strÀcka pÄ minst 75 meter frÄn den allmÀnna vÀgen och anledningen Àr att minska pÄ dammet, frÄn de lastbilar som kör ut frÄn kalkbrottet. Utökningen av brytningen berÀknas medföra 50 procent fler lastbilar Àn idag.
Antalet sprÀngningar i kalkbrottet kommer att öka, frÄn tre eller fyra per Är upp till fem eller sju Ärligen.
Kalk har brutits i Forsby sedan 1800-talet och tÀktverksamheten inleddes pÄ 1940-talet. DÄ forslades kalken dÀrifrÄn till Cementa i Köping med den legendariska kalklinbanan, som frÄn 1987 till 2013 var vÀrldens lÀngsta fungerande linbana. Men sedan linbanan slutade anvÀndas transporteras kalken, som anvÀnds för till exempelvis djurfodertillverkning, som komponent i flytspackel och vid gjuterier, i lastbilar.
Nordkalk har uppgett att efterfrÄgan har ökat pÄ kalksten och att den i dagslÀget tillÄtna mÀngden kalk inte kommer att vara tillrÀcklig. Företaget har dock inte tÀnkt öka den totala mÀngden bruten kalksten, dÀr tillstÄndet gÀller 5,7 miljoner ton kalk fram till 2045.