Matte på schemat hela dagen

För fjärde gången arrangerade Vidåkersskolan på måndagen en temadag i matematik. Temat var denna gång var taluppfattning i olika former.

Vingåker2012-11-19 15:29

På måndagen stod det ingenting annat på schemat än matematik för Vidåkersskolans omkring 260 elever. Temadagen var indelad i fyra pass: ett pass med föreläsaren Sten Rydh från Bengtsfors som driver Mattesmedjan, ett fysiskt matematikpass i sporthallen där hela kroppen fick vara med, ett pass med tipspromenad med frågor kopplade till matematik samt ett pass med laborativ matematik. Några av dagens matematikpass var även delar av en tävling där grupperna hade chansen att vinna priser.

Den som kom körande på Storgatan blev delaktig i en laboration, kanske utan att veta om det. Eleverna mätte nämligen hastigheten på passerande fordon med hjälp av tidtagarur och måttband.

- På det första passet var det ingen som körde för fort eftersom polisen tydligen var ute och gjorde en hastighetskontroll men andra grupper har berättat att det var en del som körde för fort på Storgatan, sa Anna Sjöberg som är lärare i bland annat matematik på Vidåkersskolan.

Anna Sjöberg berättar att eleverna delats in i olika grupper som inte följer de vanliga klasserna.

- Jag tror att de tycker att dagen är ganska rolig. Det är ett litet avbrott i det vanliga, sa Anna Sjöberg.

Eleverna Mattias Wessman, Kalle Bergström och Jimmie Sjöman höll inte riktigt med Anna Sjöberg om att en temadag om matematik var ett roligt avbrott i vardagen.

- Matte är tråkigt och långsamt! Idrott är mycket roligare, sa Kalle Bergström samtidigt som gänget mätte hastigheten på förbipasserande bilar ute på Storgatan. En och annan fartsyndare uppmättes som körde fortare än de tillåtna 40 kilometrarna per timme.

Vidåkersskolan har sedan en längre tid arbetat för att stärka matematikkunskaperna hos sina elever. Temadagen är ett exempel på detta. För två år sedan beviljades även skolan statliga medel för ytterligare satsning på matematiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om